I en undersøkelse Norsk Gallup Institutt har foretatt oppgir i underkant av ni prosent av den norske befolkning som bruker Internett, at de har planer om å kjøpe eller bestille en eller flere av årets julegaver over Internett.
Andelen representerer rundt 160.000 nettbrukere.
I 1998 var tallet på de som ville eller vurderte å handle julegaver på nett rundt åtte prosent, en andel som tilsvarte rundt 90.000 nettbrukere.


Det er knapt noen overraskelse at de nettbrukere som vurderer å handle julegaver på nettet, er et speilbilde av den norske nettbrukeren generelt. Dermed er det også flere menn enn kvinner som vil handle på nettet (menn 59 prosent, kvinner for 41 prosent).
Til sammenlikning viser den siste Inter Track-undersøkelsen som Norsk Gallup utfører, at den generelle kjønnsfordelingen blant Norges befolkning med nettilgang, er på 49 prosent av alle norske menn og 29 prosent av alle norske kvinner.
Det er også flere yngre nettbrukere enn eldre som vurderer å handle julegavene på nettet. 46 prosent av de som vurderer å handle julegaver på nett er i aldersgruppen 13 - 29 år, mens 14 prosent er i aldersgruppen 45 - 59 år.
Norske nettbutikker kan glede seg over at kundene i hovedsak vil kjøpe eller bestille fra norske nettbutikker heller enn utenlandske.