ABC Startsiden var et av de selskapene som greide seg i motvinden på Internett i fjor. Omsetningen endte på 12,7 millioner kroner, og driftsresultatet var på pluss 458.000 kroner.
Nå begynner det imidlertid å ta av for nettportalen, selv om omsetningen fortsatt er beskjeden i forhold til størrelsen. Portalen er ett av Norges mest besøkte nettsteder.
I de syv første månedene av året har Startsiden omsatt for 9,77 millioner kroner. Omsetningen på samme tid i fjor var på 6.68 millioner, det vil si en økning på over tre millioner.
_logo.svg.png)

Samtidig er driftsresultatet på hele 3,42 millioner, det vil si en driftsmargin på rundt 35 prosent.
Daglig leder Espen Udland i Startsiden er strålende fornøyd med fremgangen, som også gjenspeiler den generelle inntektsøkningen i nettbransjen i 2003. Etter flere år med restruktureringer og kutt i kostnader begynner nå resultatene så smått å bli positive på grunn av økte inntekter.
- Annonsørene har oppdaget Internett og investerer markedskroner ikke minst i ett av Norges største nettsteder. Internett er rett og slett blitt stuerent, mener Udland og sier at medierådgiverne som fordeler annonsekronene også har blitt mer nettvennlige.
- Mediebyråene har profesjonalisert seg og de interaktive avdelingene er bedre
skolert enn tidligere. Dessuten bruker flere næringer nettets infrastruktur. Flyselskaper og reiseliv generelt, banker, nettbutikker og andre tar i bruk nettet som distribusjonskanal
og ser nettannonsering som en naturlig del av nettopp denne infrastrukturen. I tillegg er det fremdeles kostnadseffektivt og annonsere på nett, mener han.
Startsiden ble startet av Tom W. Ottmar i 1996, en tidligere NRK-journalist. Portalen har vært konsekvente i å basere sin virksomhet på journalistiske prinsipper med sin pekersamling, bransjeoversikt, nyhetsoversikt, søkemotorer og kategorioppbygging.
I tillegg har Startsiden trukket annonsesalget innomhus etter å ha sagt opp avtalen med annonseselskapet AdLink.
- Startsiden har restrukturert annonsesalget, vi har kuttet ut eksterne salgspartnere og ansatt to fulltidsselgere. Dermed har vi kontroll på inntektsstrømmen. Dessuten er vi i ferd med å skape flere kommersielle produkter tilpasset Startsidens brukere, fordi kompetansen sitter i eget hus, sier Udland.
ABC Startsiden er eid med 83,75 prosent av Telenor, mens Schibsted eier 16,25 prosent i portalen.