Startsiden spiser innpå SOL

Nordmenns surfevaner er langt fra sementert - nykommere spiser seg innpå de etablerte og store aktørene, viser ferske tall fra Gallup.

Ferske tall fra Gallup viser en jevn vekst i norsk nettbruk, men under dette ligger det en annen klar trend - Internett-brukere er lite lojale mot de eldre aktørene og flytter seg til nye alternativer. For de raskest voksende selskapene er ABC Startsiden, NRK og Nettavisen. NRK redesignet nylig nettsidene sine for å satse langt tyngre på Internett, noe som har gitt en umiddelbar effekt - trafikken har hoppet opp 31 prosent fra målingen i andre kvartal.

SOL topper fortsatt listen over nettsteder med 759.000 ukentlige brukere. Rett bak finner vi VG Nett med 708.000 ukentlige lesere og søkemotoren AltaVista med 573.000 ukentlige brukere. Men legger man sammen tallene for SOL-forsiden og deres søkemotor Kvasir, en del av SOL,, tårner SOL over sine konkurrenter opp i 1,484 millioner brukere.

Men de øverste aktørene på listen står nesten stille. Det gjør ikke ABC Startsiden, en av SOLs viktigste konkurrenter. Telenor-deleide Startsiden hopper opp fra 465.000 til 536.000 ukentlige brukere på et kvartal - en vekst på 15 prosent.

Også Nettavisen og Dagens Næringsliv - som har åpnet for gratis bruk - kan vise til hyggelig vekst på henholdsvis 8 og 20 prosent.

Ser vi på de litt mer nisjepregede nettstedene finner vi flere som har hatt en bra økning fra 2. kvartal til 3. kvartal 2000. Her finner vi blant annet Adresseavisen, Gule Sider Internett og Eiendomsnett som relativt sett øker mest.

Både digitoday og IT-avisen faller litt på Gallups målinger.

Til toppen