Staten garanterer for Enitel i fem dager

Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen garanterer for nødvendige driftsutgifter i Enitel i fem dager fra konkursåpningen. Det jobbes fremdeles med å etablere alternativet løsninger for Enitel etter at selskapet mandag morgen begjærte seg konkurs.

Det er driftsselskapet Enitel AS som nå er konkursrammet. Samferdselsdepartementet, som i helgen har deltatt i samtalene om Enitels skjebne, har mandag bestemt seg for å trå inn med en fem dagers garanti for både å sikre løsninger som fremmer konkurransen i markedet og som hindrer en situasjon med omfattende konsekvenser for samfunnsviktige områder.

For blant Enitels kunder finner enn bl.a. Hovedredningssentralen.

Samferdselsdepartementet forutsetter at konkursboet innretter driften slik at driftsinntektene blir størst mulig i den aktuelle perioden.

Dermed har aktørene ytterligere fem dager på seg til å finne fram til en løsning for Enitel.

Ifølge Dagens Næringsliv har Enitel en kjøper på hånden for fibernettet og datakomvirksomheten, og kjøperen vurderer nå telefoni- og Internett-delen av selskapet.

En annen investorgruppe, bestående av gamle og nye eiere i Enitel, skal også være interessert i å handle fra et konkursbo. Enitel har også et annet bud liggende på selve telefonidelen i selskapet.

Før helgen ble det klargjort at 150 ansatte ut over det som tidligere var klart, vil bli salgt opp i løpet av året.

Nå kan tallet bli høyere.

Siden Enitel ASA, som for øyeblikket er suspendert fra Oslo Børs, ikke omfattes av konkursen, er det også klart at gjeldsforhandlingene med obligasjonseierne fortsetter. Her ligger det penger, nærmere bestemt 500 millioner kroner, hvorav 240 millioner for neste avdrag til obligasjonseierne.

Dermed er det klart at det er långiverne til Enitel AS, det vil si bankene bak en kreditt på 1,65 milliarder kroner med Chase Manhatten i front, som må ta det meste av tapene i konkursen.

Den eneste muligheten for å berge unna med mindre tap er salg av virksomheter i konkursboet. Allerede nå er det klart at Nordsjøvirksomheten neppe vil innbringe de 400 millionene som de mest optimistiske håpet på. Nå ligger anslagene på knapt fjerdeparten.

Til toppen