Stemmen vil bli en del av bedriftens varemerke

- Vårt samarbeid med IBM åpner for et skred av norske taleteknologiprodukter, sier Geir Arne Veglo i Nordisk Språkteknologi. - På sikt vil stemmen utad bli en del av en bedrifts varemerke.

I sommer inngikk IBM og Nordisk Språkteknologi et strategisk samarbeid for taleteknologi. IBM bidrar med grunnleggende produkter som diktatapplikasjonen ViaVoice og taleapplikasjonstjeneren WebSphere Voice Server, samt utviklerverktøy. NST bidrar med sin ekspertise innen nordiske språk, og store databaser som tilordner ulike former for tale til tekst.

- Vi har teknologi for norsk, svensk og dansk, forklarer administrerende direktør Geir-Arne Veglo i NST. - Vår ekspertise legges nå inn i IBMs taleteknologi. Produkter vil komme i år og i neste år.

Veglo forteller at diktering på norsk vil bli en egen merkevare for NST. Han forsikrer at IBMs diktatapplikasjon ViaVoice, som vil legges til grunn for NST-produktet, oppfyller NST-gründer Arne Gilbakkens prinsipp om at dikteringsapplikasjoner må løpende kunne skille mellom det som er diktat, og det som er kommandoer til applikasjonens talestyrte brukergrensesnitt.

- Det problemet har IBM løst. Sier du "nytt avsnitt", vil ikke applikasjonen skrive ordene "nytt avsnitt", men legge opp til et nytt avsnitt.

NSTs øvrige forretningsgrunnlag vil være å skreddersy løsninger, og bidra med å sette dem i gang.

IBM ser på diktat som et nisjemarked egnet for blant andre leger, advokater og funksjonshemmede. Ellers tror selskapet at taleteknologi vil få stor betydning som integrert grensesnitt mot systemer som det ikke er praktisk å betjene per tastatur, som hånd-PC-er og IKT-anvendelser i bilen. Et annet marked er IT-systemer som betjenes ved naturlig tale fra en telefon, for eksempel ubemannede callsystemer. NSTs allianse med IBM sikrer at slike anvendelser kan realiseres like fort på nordiske språk som på engelsk.

- Erfaringen vår hittil viser at det er svært viktige å tilpasse stemmen til den tjenesten man tilbyr, sier Veglo. - For å håndtere klager kan det være gunstig med en avvæpnende kvinnestemme. Dialekter må velges med omhu. Bedrifter vil etter hvert gjøre sin "datastemme" til en del av profilen. Vi tror at stemmen kan bli en viktig del av bedriftens varemerke.

Til toppen