StepStone frykter ikke aetat

Arbeidsmarkedsetaten har i dag endret logo og profil, og nærmer seg stadig de kommersielle rekrutteringstjenestene på nett. Det er en offensiv etat, men StepStone lar seg ikke skremme.

Informasjonsdirektør i StepStone, Karl Fredrik Agnalt, sier i en kort kommentar til digi.no at selskapet ikke ser på aetat som noen konkurrent.

- Vi har sett på Arbeidsmarkedsetaten som en aktør som ivaretar folk som ikke er i jobb - de som er utenfor arbeidslivet. Aetat hjelper arbeidsløse.

StepStone derimot, er ifølge Agnalt, rettet mot folk som skifter arbeid. - Generelt ønsker vi ikke å kommentere andre aktørers bevegelser i markedet, legger han til.

- Aetat og StepStone ivaretar forskjellige behov, avslutter han.

Til Agnalts påstand om at aetat er for arbeidsledige, sier etatens markedsdirektør Odd-Erik Marthinsen: Sludder!

- Vi er et tilbud for alle. Dessuten er ikke arbeidsledige sekunda arbeidskraft. Alle har vært arbeidsledige en gang. Alt er god arbeidskraft. Dette utsagnet oser av fordommer, mener Marthinsen.

Han sier videre at det skjer en endring i de brukerne som søker seg mot aetat.no. - 80 prosent av de som bruker nett-tjenesten er interessert i jobbskifte, bare en av fem er ledigmeldt.

Administrerende direktør i Jobline, Haakon Gellein er ikke fullt så krass mot etaten. - Vi er positive til aetat. Det finnes veldig mange segmenter i dette markedet, og det er positivt at aetat kommer med tjenester som kan komplettere våre, sier Gellein.

- Vi er en rekrutteringstjeneste, hvor konkurransen handler om fornøyde kunder og fornøyde kandidater. Kundetilfredshet vil være viktig i en slik sammenheng, avslutter han.

Til toppen