Sterk vekst for norsk-amerikanske Infocus

Fusjonen med norske Proxima kostet Infocus 110 millioner kroner, men svært hyggelige salgs- og inntektstall veier opp.

Med oppkjøpet av Fredrikstad-baserte Proxima (tidligere Ask), er Infocus den overlegent største videoprosjektor-leverndøren i verden og nå skyter selskapet fart. De to selskapene omsatte til sammen for 1,92 milliarder kroner, en vekst på 35 prosent fra samme kvartal i fjor.

Europa-sjef Ole Jørgen Fredriksen og toppsjef John V. Harker legger frem hyggelige inntektstall - med et hopp på 84 prosent løftet resultatet seg til 143 millioner kroner. Men dette er før fusjonskostander, som ble på 110 millioner kroner. Med andre poster, ender resultatet før skatt på 61 millioner kroner.

Infocus mener at alt ser lyst ut, for salget av videoprosjektorer stiger raskt, mye takket være billigere enheter. Analyseselskapet Worldwide Data Group mener at markedet vil vokse med 40 prosent i år.

Til toppen