Veksten i annonsering på nettet lå i september på 52 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. For årets ni første måneder har den samlede veksten vært 41 prosent.
Totalomsetningen for nettannonsene vil i år passere 600 millioner kroner.
- Årets tall viser at Internett er blant de største annonsenkanaler i Norge, sier styreleder Arne-Inge Chrisophersen i Mediebyråenes Interesse Organisasjon (MIO). Han tror utviklingen vil fortsette.
.png)

- Men det er forstatt et stykke å gå for å nå papirutgavene, som i fjor hadde en samlet omsetning på syv milliarder på bare dagsavisene (bruttotall), forteller fagsjef Geir Engen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Det var også vekst i annonsevolum i papirutgavene på 8,9 prosent, viser tall fra MBL.
Han mener at veksten viser at annonsørene bruker nettet bevisst for å skape dialog mellom selger og bruker og til å posisjonere merkervarer.
Tall fra bransjeorganisasjonene NettForum/Inma, viser at det i september var en økning i merkevareannonsering på 56 prosent sammenlignet med september 2003, mens økningen de ni første månedene er på 40 prosent.
Det er også sterk vekst i rubrikkannonsering i september, med en økning på 59 prosent for eiendom, 45 prosent for bil/motor og 44 prosent for stilling ledig. For årets tre første kvartal er økningen 69 prosent for eiendom, 51 prosent for bil/motor og 42 prosent for stilling ledig.