BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sterke leserreaksjoner på dyrere abonnement

Mange har henvendt seg til digi.no siden fredag for å lufte sin frustrasjon over Telenors planer om å øke abonnementavgiften. Noen av våre lesere kobler dette til fusjonen mellom Telenor og Telia, som de slett ikke tror vil gi særlige fordeler for telekundene.

Frode Eriksen
25. jan. 1999 - 10:15

Mens bare et par henvente seg til digi.no etter at fusjonsplanene mellom Telenor og Telia ble offentliggjort onsdag forrige uke, lot reaksjonene ikke vente på seg da Telenor offentliggjorde sine nye telepriser fredag. Nedenfor bringer vi (ordrett gjengitt) et knippe av alle de reaksjonene vi har fått siden fredag ettermiddag.

--------

"

Angående prisøkning hos Telenor!

Nå har Telenor kjørt ISDN kampanje i flere måneder og når de endelig er i havn med å kapre tusener av folk til dette øker de prisene! Det er først og fremst mobilbrukere som tjener på dette for det er vanlige folk og eldre som må betale for de nedsatte prisene for mobilsamtaler!

SKAM OVER TELENOR (SOM FORTSATT HAR SITT MONOPOL)

Vennligst Hilsen

J.K.
"

--------

"

Hei.

Har bare lyst til å si til artikkelen du skrev at det er utrolig frekt å øke abonnementsprisene i etterkant av en storfusjon mellom to så store aktører i markedet. Hvordan kan Telenor forvente å få flere privatkunder med denne prispolitikken? Over alt ellers er det jo etterspørselen som styrer prisen (bortsett fra statlige fastsatte priser som på bensin og liknende...).

Det er stadig flere mennesker og bedrifter som installerer ISDN, og en skulle jo da kunne forvente at prisene gikk ned! Nei, det er sunt med konkurranse og skremmende med for mange stor-fusjoner.

Spark heller ansatte og få opp effektiviteten. Det er for mange arbeidslassaroner rundt om i privat og offentlig sektor. Det er sikkert mye mer jeg kunne skrevet, men jeg antar at du egentlig er ute etter å logge stemningen blant folk, så da får det bli med dette for nå. Det er godt å ha noen å lufte seg til...

Med vennlig hilsen,

Tom
"
--------

"

Som vanlig blir det de som bruker telefon lite som rammes hardest. At det samtidig er de som også har dårligst råd gjør ikke saken bedre. Omlegging av prisene burde etter min mening skåne disse gruppene istedet for som nå, å forsøke å utestenge dem fra omverdenen ved å øke fastprisene og startprisen.

E.S.
"

--------

"

Jeg har et ISDN-abonnement, billig og fornuftig over tid ble det sagt, men hva gjør de, jo setter opp abonnmentsavgiften. Er ISDN verd å betale hele 657,- pr 3 mnd for, hvor mye mer skal de ha for å dekke disse kostnadene sine, spør jeg.

Jeg regner garantert med høyere ab.avgifter igjen til høsten. Nå må de jammen skjerpe seg. Og hvorfor er det hele tiden bedriftskundene som får den store nedgangen i prisene?

Mvh J-M

Irritert kunde
"

--------

"

For meg virker det som om det er forbrukeren som får regningen for de enorme lønningene de opererer

med i det nye fusjonerte selskapet. Teleprisene er høye nok som de er og jeg tror at folk flest vil koble de nye teleprisene med de nye lønningene i TeliaNor.

R.O.
"

--------

"

Tilhører den kategorien mennesker som syns det er OK med markedskrefter, og noe herk med monopol.

Etter å ha ventet 6 uker på ISDN-linje i høst, i tillegg til andre hendelser knyttet til Telenor, syns jeg det er helt vanvittig at de for andre gang på få år setter opp prisen på abonnement kraftig. MEN HELDIGVIS har det åpnet seg for nye aktører.

Denne uken ble jeg oppringt av Janco Multicom. De ønsket meg som testbruker av deres nye telefonitjenester. Jeg sa JA med en gang, og har sogar tegnet ytterligere tolv måneders abonnement - til en pris som vil ligge minimum 20% under Telenors gamle abonnementspris. I tillegg er telefoniprisene tilsvarende lave, og alle tilleggstjenester gratis. I hvert fall enn så lenge...

Men det kommer en dag da alt er trådløst!

Kan ikke du skrive noen linjer om utviklingen med JANCO og evt. trådløst?

Vennlig hilsen

B-O I.
"

--------

"
Hei!
Viser til Deres artikkel 22.01.99

Jeg noterer meg med interesse at minuttprisene går noe ned, om enn uspesifisert.

Synes kanskje det hadde vært på sin plass å få fram en massiv diskusjon som går på Internett-kunder. Vi betaler jo i dag lokaltakst på linjene her, mens eksempelvis Amerikanere betaler for samme tjeneste bare 20$ pr mnd (ca 150 - 160 kr) uansett hvor lenge de er logget på. Skulle vi her i Norge klare dette nivået kan vi tillate oss opp til 45 minutter gjennomsnittlig pr. dag, forutsatt kveldtid/helger. Forskjellen her er jo så graverende at dette burde absolutt prioriteres til topps hva angår fri konkurranse.

Regner ikke med at vi får "amerikanske tilstander" (som i dette tilfelle er av en meget gunstig karakter), men kanskje bidra til å lette på økonomien for den skare rundt om i landet som har f.eks. ungdommer i huset. Og selvsagt også for oss som bruker nettet til studier, delvis interaktivt.

Hilsen J.E.
"

"

Dette synest jeg er allt for gale.

Det er jo allt for dyrt fra før av og kan ikke bli dyrere enn det er no. Dei veit å utnytte oss stakkars som sliter fra før og er avhengig av telefonen og at den er litt rimelig.

Helsing

R.
"

"

Hallo,

Jeg synes at fastprisen er altfor dyr som den er allerede, og vil skifte til en konkurrent så snart det er en som tilbyr en bedre pris. Jeg kan ikke forestille meg at denne fusjonen vil gagne kunden, fordi Telenors argeste konkurrent ikke lenger er en konkurrent. Svaret gir seg selv.

Vennlig hilsen

Y. L.
"

"

Synes teleprisene er dyre nok i Norge.

Hilsen

Roger
"

"

Er det meningen at vi skal gå til andre tele firmaer? Skjerp dere.

T.B.
"

"

Hva blir det neste???????

Sitter her å venter på at dere skal gi oss en bakoversveis når det gjelder hva priser Og samtaler skal koste.

Husk at vi har ikke så mange muligheter her i landet til å velge.......

Hold oss oppdatert når det gjelder endringer i abonnement, internett, mobile, vanlig telefon. Husk at det er oss dere

snakker om.

K.A.M.
"

"

Dette blir siste gang jeg tegner Telenor abbonemant!!!!!!!!! Neste gang blir det uten tvil TELE2.

Hilsen misfornøyd telenorkunde
"

"

Hei og takk for nyheten.

Jeg har faktisk ikke hverken hørt eler sett noe info om dette tidligere.

Etter å ha kjørt et søk på Telenors Web uten å finne opplysninger om denne formen for abonnement er jeg litt tvilende til uttrykket i artikkelen, eller vil ikke Telenor at vi skal ...

Med tanke på den siste prisøkningen så skal det gjøre mye for at en skal komme billigere ut på regningen. Kvartalsprisen går opp med 123 kr pr kvartal på ISDN.

3 øre pr min = 1,80 pr time. = 68,333333...timer pr kvartal. ergo vil prisnedsettelsen på samtale komme deg tilgode dersom du ringer over 68,3 timer på dagtid. og da sparer du hele 0,03 kr pr min. Fantastisk, ikke sant?? Telegjengen graver i lommende dine med begge hendene

Mvh

VF
"

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.