BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sterkere personvern-press mot Intel

Gruppene bak anti-Pentium III-kampanjen "Big Brother Inside" ønsker å mobilisere flere forbrukerorganisasjoner og engasjere USAs handelsmyndigheter.

Eirik Rossen
16. feb. 1999 - 18:06

Bakgrunnen for kampanjen mot Pentium III-brikken er at denne, når den offisielt gjøres tilgjengelig 26. februar, inneholder et eget serienummer som kan leses over Internett. Personvernorganisasjonene Electronic Privacy Information Center, Junkbusters og Privacy International ser på dette som et angrep mot personvernet. De har allerede fått Intel til å sørge for at PC-er med denne prosessoren leveres med avlesingen avslått.

Gruppene har sendt brev til andre forbruker- og personvernorganisasjoner for å be om støtte, blant dem American Civil Liberties Union (ACLU), Center for Democracy and Technology, Center for Media Education, Electronic Frontier Foundation og Ralph Nader-organisasjonen Consumer Project on Technology (kjent blant annet for boikott-kampanjen mot Microsoft). I brevet heter det at disse burde be handelsmyndighetene (FTC - Federal Trade Commission) hindre Intel fra å distribuere serienummererte brikker. FTCs formann Robert Pitofsky har uttalt at han tviler på at et slikt tiltak ligger innenfor hans myndighetsområde.

Kampanjen refererer til en undersøkelse gjennomført av IDG, der det heter at 38 prosent av alle dataansvarlige i amerikanske bedrifter deler personvernaktivistenes syn på problemene forbundet med det nye serienummeret. Tolv prosent går så langt som til å støtte boikotten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra