Personvern

Stor gjennomgang: Disse sosiale mediene er best på personvern


Ello kommer, sammen med Diaspora, svært godt ut i testen fra Wirtschaftsuniversität Wien.
Ello kommer, sammen med Diaspora, svært godt ut i testen fra Wirtschaftsuniversität Wien. (Foto: Eirik Tangeraas Lygre)


Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Sosiale medier har på kort tid revolusjonert måten vi lever livene våre på. Mange av de som liker bildene dine, er folk du tidligere ville mistet kontakten med. Vi gjør nye bekjentskaper direkte på nettet, og deler informasjon på et nivå som tidligere var utenkelig.

Samtidig setter den nye informasjonsdelingen personvernet vårt i fare.

Profilene våre oppgir navn, avslører hva vi interesserer oss for, og hvem som er våre næreste kontakter. Disse profilene speiler personlighetene våre, og hvordan vi oppfører oss. 

Det trenger ikke å være et problem i seg selv. Men med en offentlig profil, skal det ikke mye til før en identitetstyv kan bruke denne informasjonen til andre formål. 

Mange av de største sosiale nettverkene, slik som Facebook, Twitter og Instagram, selger dessuten brukerdata videre til tredjeparter.

Klaget inn etter GDPR

Den notoriske innsamlingen av persondata, og at det ikke finnes noen «opt-out»-mulighet for Facebook-brukere, førte til at Facebook ble saksøkt for milliarder ved GDPR-innføringen.

Blant de over 600 avvikene som er meldt inn siden innføringen, gjelder en stor andel nettgiganter som Facebook.

Tobias Judin er juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet. Foto: Eirik Tangeraas Lygre

– En del av disse kan medføre ganske kraftige reaksjoner. Det gjelder typisk store, internasjonale virksomheter. De som virkelig vet alt om oss, sier Tobias Judin.

Judin er juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet.

– Dette er lange, juridiske klager som tar ganske lang tid. Men det er snakk om måneder, ikke år, før disse blir ferdig behandlet, anslår Judin.

Før nettgigantene eventuelt tvinges til å gjøre endringer, må en imidlertid ta visse grep selv, dersom en vil beskytte egne persondata.

Kort om kriteriene:

  • Informasjonskontroll: Vurderer hvorvidt tjenesten informerer fullstendig og sannferdig om praksisen deres for databehandling.
  • Brukermedvirkning: Vurderer i hvilken grad bruker informeres om og kan nekte deling, behandling og videresalg av egen persondata uten å «straffes» for det i form av dårligere funksjonalitet.
  • Atferdskontroll: Ser på hvorvidt tjenesten respekterer brukernes valg og implementerer deres preferanser i tjenesten, eller om det ganske enkelt sendes nye forespørsler om datainnsamling.
  • Personvern ved utforming: Vurderer hvor mye vekt som ble lagt på personvern ved utformingen av tjenesten. Er dataoverføringene gjennomgående kryptert og bare tilgjengelig for avsender og mottaker?
  • Personvern ved standardinnstillinger: Ser på i hvilken grad tjenesten ivaretar personvernet uten at brukeren endrer på innstillingene. Vurderer om leverandøren kun samler inn det minimum av data som kreves for å levere meldingstjenesten.

Twitter og Instagram på bunn

En rapport om personvern, utført ved Wirtschaftsuniversität Wien, har tatt for seg tre av de største sosiale mediene: Facebook, Instagram og Twitter. 

I gjennomgangen rangeres mediene langs kriteriene som er listet opp i faktaboksen til høyre. Digi.no har plukket ut de som angår personvern.

På informasjonskontroll skårer Facebook veldig bra, med Twitter og Instagram klart bak med resultatet «nøytral». På brukermedvirkning om innsamling av persondata står det dårligere til.

Her kommer både Twitter og Instagram ut helt på bunn, mens Facebook lander på rimelig.

På personvern ved standardinnstillinger er det likedan: Veldig dårlig for Twitter og Instagram, rimelig for Facebook. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I gjennomgangen fra Wirtschaftsuniversität Wien kommer alternativ som Diaspora og Ello klart bedre ut enn de etablerte nettverkene. Foto: Skjermdump

På personvern ved utforming er det Facebook som kommer dårligst ut. Twitter og Instagram er her oppe på rimelig. 

 Rapportforfatterne har trukket frem Diaspora og Ello som gode alternativer til de tre etablerte nettverkene. Her må en imidlertid ha i mente at det gjelder å få med seg venner og bekjente over på nye slike nye tjenester.

Tips for bedre personvern

For å bedre personvernet ditt i sosiale medier er det flere tiltak du kan ta:

1. Vurdér om du kan klare deg på et personvernvennlig alternativ (ekstra), slik som Diaspora, Mastodon eller Friendica. 

2. Vær varsom med hvem du blir venn med og hvem du lar følge brukeren din. Dobbeltsjekk dersom du er usikker på om du kjenner vedkommende.

3. Bruk de strengeste personverninnstillingene. Unngå å ha en offentlig profil, der alle får tilgang på persondataene dine. Velg et mindre publikum for postene dine.

4. Velg sterke passord, bytt ofte, og bruk ulike passord på ulike medier. Aktivér to-faktor-autentisering. 

5. Ikke oppgi personopplysninger i brukernavnet.

6. Ikke logg inn på sosiale nettverk fra andre enheter enn dine egne. Logg isåfall alltid ut, og unngå at passordet ditt lagres. Unngå alltid å logge inn på andre tjenester med Facebook-brukeren din.

7. Vær forsiktig med hva og når du poster. Legger du ut familiebilde fra Lanzarote på den offentlige profilen din, må en ikke være rakettforsker for å finne ut at hjemmet ditt står tomt.

8. Begrens innstillingene for når vennene dine kan tagge deg, og sørg for at slike bilder krever godkjenning fra deg før de blir tilgjengelige for vennekretsen din. 

9. Bruk Mozillas «Facebook Container» for å unngå at Facebook sporer deg overalt.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen