Storebrand og KLP best ut i forsikringssparing

En sammenligning av de største selskapene viser hvem som gir best avkastning og driver med de laveste kostnadene.

Storebrand og KLP gjør det best innen forsikringsparing i en ny undersøkelse foretatt av Finansnæringens Hovedorganisasjon.

Mens Storebrand gjør det best innen individuelle forsikringsordninger, hvor KLP ikke er aktive, deler de to selskapene førsteplassen innen kollektive forsikringsordninger. Selskapene er målt på flere avkastningsparametere samt på kostnader for driften av ordningene.

Samlet sett for alle selskapene var avkastningen på forsikringssparing vesentlig høyere i 1999 enn året før, og den høyeste siden 1993. Kollektive forsikringsprodukter ga fortsatt høyere avkastning enn individuell forsikringssparing. Kostnadene ved forsikringssparing viste samtidig en synkende tendens.

- Dette er gledelig, særlig sett i lys av den gjennomsnittlige utviklingen i det norske aksjemarkedet for 1998 og 1999.

Tallene for 1999 viser at forsikringssparing er et godt alternativ til langsiktig sparing, sier viseadministrerende direktør Ingvar Strøm i FNH i en pressemelding.

Tallene viser at forsikringssparing har høyere avkastning enn banksparing og obligasjoner, men lavere enn aksjesparing. Dette må blant annet ses i sammenheng med ulik risikoprofil.

Hensikten med undersøkelsen er å tilby nøkkeltall som gjør det mulig å sammenligne avkastningen for sparing i forsikring, bank og fonds på en helt ny og forbrukervennlig måte.

- Dette har vært et gjennombrudd i arbeidet med å måle effektiv avkastning i forsikring. Det er nå enklere for kundene å vurdere om langsiktig sparing bør finne sted i forsikring, bank eller verdipapirfond, sier Strøm videre.

Nøkkeltallene er utarbeide i samarbeid med medlemsselskapene. Hovedformålet er å gi bedre informasjon til forsikringskundene om nettoavkastning og kostnadsbruk i livsforsikring. Ved beregning av nøkkeltallene er produktene delt i en sparedel og i en risikodel.

Statistikken gjør det mulig å sammenlikne avkastning i forsikring med andre spareformer. Nøkkeltallene utvider grunnlaget for å sammenlikne hvor godt de ulike selskapene forvalter kundenes midler. I sum vil dette medføre økt konkurranse om å kunne tilby lavere kostnader og høyere avkastning.

Undersøkelsen vil etter det digitoday.no erfarer om kort tid bli gjort tilgjengelig på fnh.no.

Til toppen