(Bilde: Colourbox.com)

Størst i Norden på netthandel

Nordmenns e-handel vil nå 48 milliarder kroner i 2011.

Oslo NTB-Pål Mathisen): Norge slår alle de øvrige nordiske landene i handel på nett. Prognoser tilsier at nordmenns e-handel vil nå 48 milliarder kroner for inneværende år.

Ifølge DIBS e-handelsindeks handlet nordmenn i gjennomsnitt for 7.425 norske kroner i første halvår 2011 og inntar dermed en klar førsteplass sammenlignet med de øvrige land i undersøkelsen. Andreplassen går til Storbritannia, der hver person i gjennomsnitt handlet for 6.341 kroner i første halvår. Polakkene var de som e-handlet for det laveste beløpet, 2.285 kroner per person, og altså mindre enn en tredel av det beløpet nordmennene handlet for.

Høyest snitt
I Norden vil den totale e-handelen overstige 195 milliarder kroner i 2011. Sverige står for 66 milliarder, Danmark 42, Finland 40. Det årlige beløpet for Storbritannia er 477, Tyskland 480, Frankrike 285, Polen 80 og Spania 145 milliarder kroner. I gjennomsnitt er handelen per voksne innbygger høyest i Norge sammenlignet med de åtte øvrige landene i undersøkelsen.

– Handelsindeksen viser at Norge er absolutt størst på e-handel, målt i antall kroner per voksne innbygger. Den totale e-handelen har imidlertid gått litt ned siden i fjor, grunnet mindre salg av elektronikkvarer og reiser. På den andre siden har forbruksvarer og husholdningsprodukter økt markant, fra 8 prosent i 2010 til 22 prosent i 2011. Det samme gjelder tjenesteytelser som har vokst fra 4 til 10 prosent. sier Henrik Begby Andersen i DIBS Norge, som er leverandør av betalingsløsninger til e-handel.

Mobil-handel voksende
E-handel på mobil (m-handel) er blitt populært og raskt voksende i Europa. I gjennomsnitt har 11 prosent av forbrukerne i de ni landene i undersøkelsen handlet via mobiltelefonen. Norge ligger midt på treet med en prosentandel på 11 som har benyttet seg av m-handel.

Danmark, Sverige og Polen er de tre landene som er mest aktive, med henholdsvis 16, 21 og 24 prosent som har benyttet mobiltelefonen til m-handel.

– Undersøkelsen viser at om lag 21 prosent av e-butikkene planlegger å lansere handel via mobiltelefon, såkalt m-handel. Vi ser også at det hovedsakelig er ungdommene som er aktive brukere av denne nye teknologien, siden om lag 15 prosent av nordmennene mellom 15 og 44 år allerede har benyttet seg av m-handel. Vi har stor tro på at mobilhandel står overfor et gjennombrudd, sier Begby Andersen.

Undersøkelsen ble gjennomført i tredje kvartal 2011 av forskningsinstituttet YouGov og bygger på innhentet informasjon fra mer enn 9.000 internettbrukere og 333 e-butikker. (©NTB)

Til toppen