Stort norsk forsøk med digital kino

Digitalisering vil gi langt bedre visuell kvalitet. Hollywoods største er med på forsøket.

Digitalisering vil gi langt bedre visuell kvalitet. Hollywoods største er med på forsøket.

1. mai starter Nordic-alliansen (NORway's Digital Interoperability in Cinemas) et forsøksprosjekt med digital teknologi i norske storkinoer.

De største kinosalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen og Haugesund vil få installert verdens mest avanserte digitale utstyr gjennom en nylig inngått samarbeidsavtale med Nordic, heter det i en pressemelding.

Kinokjeden Norsk Kinodrift deltar også gjennom sitt nyåpnede kinosenter på Hønefoss.

Ifølge Nordic vil man ta i bruk den nyeste digitale kinoteknologien fra Sony og Texas Instruments, slik at filmene heretter vil kunne vises i en kvalitet som overgår dagens 35 mm-fremvisning. Forsøksprosjektet presenteres på et seminar på Kosmorama filmfestival i Trondheim i dag.

Nordic- prosjektet skal i løpet av en 12-månedersperiode undersøke forhold som følger av installering og samkjøring av et landsdekkende nettverk for digitalt kinoutstyr.

Prosjektet er et samarbeid mellom Telenor, filmportalen Filmweb, installasjons- og serviceselskapet Hjalmar Wilhelmsen, NTNU og Midgard MediaLab i Trondheim, samt Unique Promotions (pionerselskapet innen digital kinoreklame). Forsøksprosjektet er muliggjort gjennom et bidrag på 1,5 millioner kroner fra bransjeorganisasjonen Film&Kino.

Kinodirektør i Trondheim, Egil Akselsen, sier i pressemeldingen at digitaliseringen kommer til å revitalisere norske kinoer. Trondheim kino var først i verden med å installere Sonys mest avanserte 4K-prosjektør som gir fire ganger så høy oppløsning som HDTV. Flere av disse prosjektørene kommer til å bli plassert på norske kinoer i prosjektperioden.

Kinoer som deltar i Nordic-prosjektet er: Oslo Kinematografer, Trondheim kino, Bergen kino, Kinokjeden Norsk Kinodrift (Hønefoss), Kino 1 i Stavanger og Sandnes, Kino City i Drammen og Edda kinosenter i Haugesund. Disse skal alle digitalisere en til to av sine største kinosaler. Utstyret skal samkjøres i et riksdekkende nettverk som kommer til å sende alt fra de nyeste storfilmene fra Hollywood til gamle klassikere, samt nytt innhold som sport, konserter og spesielle live-arrangementer.

For to uker siden hadde Nordic møter med toppsjefene for teknologi og distribusjon i samtlige seks Hollywood-studioer (Paramount, Sony Pictures Entertainment, Twentieth Century Fox, Universal, the Walt Disney Company, Warner Bros) for å informere dem om planene i Norge. Alle var usedvanlig positive til prosjektet og understreket behovet for en testfase. Studioene bekreftet også at de ville støtte det digitale kinomarkedet gjennom å levere digitale versjoner av sine filmer, heter det i pressemeldingen.

I tillegg til Nordic-prosjektet kommer Norge til å få enda flere digitale installasjoner takket være Kristiansand D Kino Allianse, hvor blant andre Agder Energi, Arts Alliance Media og teknologibedriften Ella er partnere.

Følgende kinosaler skal digitaliseres:

  • Oslo: Colosseum 1 (store Colosseum), Colosseum 2 (nest største sal)
  • Bergen: KP1 (største sal i Konsertpaleet), Magnus Barfot 2 (Største sal i Magnus Barfot kinosenter)
  • Trondheim: Prinsen 5 + 6 (største to saler i Prinsen kinosenter – Nova 1 og Prinsen 3 er allerede digitalisert)
  • Kino 1: Sal 5 i Stavanger (den største salen), Sal 7 i Sandnes (luksus-sal)
  • Kino City Drammen: Sal 1 (den største salen)
  • Edda Kinosenter, Haugesund: Edda 1 (den største salen)
  • Hønefoss kino: Største kinosal

    Les også:

Til toppen