Stort sug etter Netcom 3G-kort

Flere bedrifter er svært begeistret for Netcoms billige 3G-nett og vurderer å kutte ut ADSL.

Netcoms lansering av 3G ser ut til å ha truffet svært godt for noen mobilitetshungrige bedrifter. De ivrigste selskapene har gjerne prøvd GPRS, og funnet det for tregt og dyrt, og ikke minst var prisen uforutsigbar.

Slik var situasjonen da Software Innovation for nesten tre år siden vurderte å slippe sine konsulenter løs med GPRS-kort i PC-ene.

– Vi hadde GPRS-kort, men det ble lite brukt, sier telefoniansvarlig Kjartan Nilsen.

Dette skyldtes delvis treg hastighet, men også den høye prisen. Selskapets retningslinjer var at det skulle brukes lite, og dette hadde de ansatte forståelse for.

– Nå vet vi at prisen er 399 kroner per bruker, og det er et stort fremskritt. Det vil brukes friere og mye mer, sier Nilsen. Vi har kjøpt kort fra Netcom og er i full gang med å sette dem i drift.

Software Innovation starter med en pilot på 12 brukere. Etter hvert tror Nilsen det vil utvides til mellom 50 og 60, hovedsakelig support, konsulenter og andre som reiser mye. Interessen har vært svært stor fra de ansatte siden Netcoms lansering.

- Jeg vet det er mange som har gått og ventet på dette, og mange har vært på kontoret mitt og ytret ønske om å bytte ut bredbånd hjemme mot mobilt internett, sier Nilsen.

Mobilt bredbånd har vært et stort samtaletema i lunsjen, og mange har kommet innom kontoret med krav om at selskapet skal inngå en storavtale. Inkludert de som vil ha dette som sitt private bredbånd, tror han det kan komme opp i 100 av de 400 ansatte.

Han mener friheten er det viktigste, at man er på nett og kan jobbe på bussen eller på kafé. Software Innovation byttet ut alle fasttelefonene og ble trådløs bedrift for tre og et halvt år siden. Mobilt internett gir samme bevegelsesfrihet på data som mobiltelefon.

- En så stor frihet er veldig attraktiv.

Fastpris er bra, men 400 kroner i måneden er litt mye, mener han.

- Vi hadde absolutt brukt det langt mer hvis det var billigere. Det er ikke så mye som skal til, men går prisen ned med 100 kroner så tror jeg mange flere ville brukt det, også vi internt hos oss.

Kortet koster rundt to tusen kroner, uten moms. Det legger også en demper.

– Vi trodde det skulle bli billigere enn en telefon, sier Nilsen.

Man mener fordelene med mobilt bredbånd er mange. Det bedrer kommunikasjonen og gir mer oppdaterte folk i felten og mer effektiv tidsbruk.

– Vi har websider for rutiner som reiseregninger og timeføring. Alle slike ting kan gjøres uten ark. Fraværsmeldinger kommer rett inn i systemet.

Kommunikasjon direkte fra felten er en stor fordel.

– Oppstår det et avvik kan de logge seg på og skrive det inn med en gang, uten å risikere å glemme det før de kommer på kontoret. De slipper å ta notater som siden må føres inn.

IT-sjefen i Peppes, Henry Karlsen, er en annen trådløs-entusiast. Bedriften hans har vært en av mellom 50 og 100 pilotkunder for Netcom.

– Vi skal bruke det på en del av våre medarbeidere, særlig driftssjefer som er mye ute og reiser. Åtte skal ha det nå. Vi ser at alle som har bærbare PC-er har et behov for dette, men vil først teste det før vi kan legge til rundt 35 siden.

Peppes har installert trådløst WLAN-nett på sine restauranter, og de ansatte som har hjemmekontor har bredbånd med trådløst nett hjemme på bedriftens regning. Men for Peppes del er det ikke snakk om å kaste ut ADSL.

– UMTS er et supplement for oss, mer som en bra nødløsning. Det gir ikke nok båndbredde, sier han.

I likhet med Software Innovation er det fastpris han blir fristet av.

– Det betyr at jeg slipper å lage masse rutiner for bruken. Vi får ingen overraskelser, og det er lønnsomt i forhold til GPRS-prisene, som er svindyre, sier han.

Lønnsomheten av å investere i 3G avgjøres ikke først og fremst av prisen mener han. Det viktigste er at det er dekning der selskapet vil bruke tjenesten. Hvis det er mangelfull dekning, så er 399 kroner i måneden for høyt. Foreløpige tester er ganske positive.

Til toppen