Stort tyveri av tellerskritt på Gjøvik

Telenor Privat har gått til politianmeldelse av det som kan vise seg å være tyveri av tellerskritt for flere hundre tusen kroner. Telenor vil nå gjennomgå samtlige telefonregninger for 12.000 abonnenter på Gjøvik.

Etter tips fra publikum om ureglementert besøk i en av Telenors sentraler på Gjøvik, har Telenor Privat nå gått til politianmeldelse av det bedriften mener kan være et straffbart forhold.

Bedriften kobler også besøket sammen med et uregelmessig høyt antall klagesaker i området. Dersom disse forholdene har sammenheng, kan det dreie seg om tyveri av tellerskritt i hundretusenkronersklassen, sier informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Telenor Privat til digi.no.

Hun vil ikke bekrefte at bedriften har gått til anmeldelse av enkeltpersoner. På direkte spørsmål om det er mistanke om utro tjenere i statsbedriften, svarer hun:

- Vi kan ikke utelukke at Telenor-ansatte har begått ulovligheter i denne saken. Det er kun våre ansatte som har hatt tilgang til de aktuelle sentralene.

Telenor har i dag elektronisk adgangskontroll i alle sine viktigste bygg og sentraler. Etter det digi.no erfarer var sentralene på Gjøvik ikke utstyrt med slik adgangskontroll, og bedriften har nå startet utskifting av låser i disse sentralene. Samtidig vil bedriften også utstyre sentraler med adgangskontrollsystemer.

- Disse sikkerhetstiltakene skal gjøre situasjonen tryggere for alle våre kunder. Vi ønsker ikke å komme i en situasjon der noen av våre abonnenter betaler for noe de ikke har fått, sier administrerende direktør Stein Gustavsen i Telenor Privat.

I Gjøvik-området har Telenor Privat mottatt 560 klager på telefonregningen. Av disse er det 208 som til nå har fått regningen ettergitt. De ettergitte sakene har påført Telenor Privat et tap 109.000 kroner.

- Hvis dette er representativt for de øvrige klagene i distriktet, kan det derfor være snakk som et beløp på flere hundre tusen, bekrefter Gjølme.

Ved siden av å gå gjennom gamle klagesaker på nytt, vil Telenor Privat også gå gjennom telefonregningene for 12.000 abonnenter i Gjøvik-området to år tilbake, for å se om enkelte abonnenter har fått unormale hopp på sine regninger.

Til toppen