Bedriftsteknologi

Strategibytte skal hindre SMS-pizzaskandale

Digital Concepts skulle tjene penger på å premiere folk som ville ha reklame på mobilen. Men kapitalmarkedet har tørket inn, og selskapet frir nå til teleoperatørene i håp om å få solgt tjenestene de har utviklet.

Therese Werenskiold
8. juni 2001 - 15:01

I mars i fjor var "Hotspot.no" en reklamefinansiert mobiltelefontjeneste hvor medlemmene kunne vinne premier mot å få reklame på mobilen. (Digilog opererte med en tilsvarende tjeneste på nettet, men denne endte i pizzaskandale).

Selskapet Digital Concepts AS skulle hente inn 3-4 millioner kroner til markedsføring av tjenesten.


Det gikk ikke så bra.


- Vi klarte ikke å hente inn kapital. Risikokapitalen var tørket inn da vi var klare til å hente den, forteller daglig leder og teknisk ansvarlig i selskapet, Finn B. Tennfjord, til digitoday.no.

Nå har selskapet skiftet strategi. I steden for å satse på SMS-reklame direkte til forbrukerne, utvikler selskapet nå egne produkter de kan selge til teleoperatører.

- Vi lager nå de tjenestene som skal til for å la brukerne få betalt for å se på reklame på mobilen, så kan teleoperatørene kjøpe dem for å ta seg av sluttbrukerne, forteller Tennfjord.

Han mener fortsatt det er en meget god idé.

- Det spørs bare hvem som skal gjennomføre det ut til sluttbruker, sier han.

Foreløpig har ikke selskapet fått napp hos noen av de norske teleoperatørene. Men i Spania er de, ifølge Tennfjord, kommet ganske langt.

I en nylig utført spørreundersøkelse kom det frem at sluttbrukere er interessert i å motta reklame på mobilen dersom informasjonen er interessant, relevant og gratis.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra