Strategiske Bertelsmann-avtaler i Europa

Bertelsmann forbereder seg nå på Amazons innmarsj på det europeiske markedet og inngår avtaler med sine allerede eksisterende samarbeidpartnere. Søkeselskapet Lycos og onlineoperatørene AOL/CompuServe gir bokhandelen BOL inngang hos millioner av europeere.

Amazon har angrepet tyskerne med oppkjøp og etablering både i Tyskland og i Storbritannia. Nå slår Bertelsmann AG kraftig tilbake med store avtaler med Lycos, America Online (med sammenslåtte Compuserve) i Europa.

Bertelsmann Online (BOL), den tyske mediegiganten Bertelsmanns elektroniske handelsavdeling, vil selge sine bøker over nettet i Europa gjennom portalen Lycos Europe. Denne eksklusive treårige avtalen tilbyr tilgang og spesielle lenker til BOL.com og de fem nasjonsspesifikke nettstedene på Lycos Europes plattformer i Storbritannia, Tyskland, Nederland, Frankrike og Spania.

BOL og Lycos Europe vil utvikle nettbok-guider på fem forskjellige språk. Avtalen er i følge Business Wire verdt mer enn ti millioner amerikanske dollar. Tjenestens innhold og utforming vil dra nytte av Bertelsmanns erfaring med 25 millioner bokklubb-medlemmer over hele verden.

Lycos, den nest mest populære portalen på Internett, er representert i Europa av Lycos-Bertelsmann. Selskapet er felleseid av Lycos Inc. og Bertelsmann AG.

Samtidig melder Business Wire at BOL skal bli en eksklusiv bokselger for America Onlines (AOL) og CompuServes tjenester i Europa. AOL Bertelsmann Europe, Europas ledende nettjeneste-tilbyder med mer enn 2,2 AOL- og CompuServe-medlemmer, opplyser at de har inngått en toårig 13 millioner dollars avtale med BOL.

Dette representerer to av de hittil største handels- og annonseringsavtalene på Internett i Europa og viser at Internett blir en stadig større markedsplass også på dette kontinentet.

BOL.com-tjenesten vil tilby tusenvis av boktitler på fem språk, pluss en rekke søkefunksjoner som skal gjøre det lett for kunden å finne den ønskede boken.

Til toppen