Strømfeil ga sikkerhetslekser

Strømmen bølget kraftigere enn vanlig i nettet til Bergen Kraftlag, og to tjenere hos internettilbyderen DataGuard ble satt ut av spill.

Uhellet skyldes omstendigheter helt utenfor internettilbyderens kontroll. Natt til fredag 5. februar var værforholdene ekstreme, og verre enn det strømnettet greide å håndtere.

- Vi har en passus i webhotell-kontraktene våre som tar for seg tilfeller av denne typen, i likhet med krig, vannskade og brann, opplyser sikkerhetsansvarlig Rolf Frøysa i DataGuard.

- Overspenning kom inn i systemet, og et par tjenere ble ødelagt.

Frøysa, som ellers er kjent for uttalelser om datasikkerhet til pressen, sier at man har lært en viktig lekse.

- UPS og dieselgeneratorer er bestilt. Når de er installert, om en ukes tid, vil webhotellet fungere selv om strømmen blir helt borte.

En UPS (uninterrupted power supply eller uavbrudt strømforsyning) er en enhet som beskytter mot variasjoner i strømforsyningen, og som er i stand til å levere strøm i en begrenset periode, gjerne fra noen minutter og oppover. Meningen er å holde utstyr gående til nødsaggregater kan ta over.

Kundene til DataGuard merket først at websidene deres ble borte, og ble fortalt at man var i ferd med å gjenopprette alt med utgangspunkt i siste sikkerhetskopi.

- Rutinen vår er å ta sikkerhetskopi hver natt. For spesielle tilfeller kan vi inngå egne avtaler om at det skal tas sikkerhetskopi med kortere mellomrom.

De slagne tjenerne lagret flere gigabyte med data, og gjenopprettingen tok sin tid. I morgentimene fredag merket utålmodige kunder at det gjensto mye før nettstedet deres var komplett.

- Vi fikk beskjed om at vi kunne gjenopprette nettstedet selv, ut fra vår egen sikkerhetskopi, sier Dagfinn Molde i Micad AS.

- Vi hadde ikke helt orden på dette, men fant heldigvis fram til en holdbar kopi.

Sikkerhetslekse nummer to - å sørge for å ha egen kopi av nettstedet - gjorde at Micad var på lufta igjen ved 11-tiden i formiddag, et par timer før hele webhotellet var gjenopprettet.

En tredje lekse bør også nevnes. Molde tok kontakt med digi.no fordi han hadde forstått det slik at DataGuard ikke hadde sikkerhetskopi overhodet, og var naturlig nok forarget over noe så utrolig. Selv i kampens hete lønner det seg å forklare kunder nøyaktig hva som skjer. Eller skulle vi kanskje sagt, særlig i kampens hete.

Til toppen