Facebook har feilidentifisert flere tusen reklamer, som har blitt markert i henhold til retningslinjene deres for politisk reklame, ifølge en studie.
Forskere ved Belgias KU Leuven-universitet og New York University har undersøkt 33,8 millioner reklamer som var å finne på det sosiale mediet mellom juli 2020 og februar 2021.
Facebook har strengere vilkår for betalte reklamer som angår sosiale spørsmål, valg eller politikk – inkludert innlegg som promoterer bestemte politiske kandidater – enn for reklame ellers.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Reklame merket som politisk vises på nettstedet med en ansvarsfraskrivelse som forklarer hvem som har betalt for dem. Reklame som blir identifisert som politisk uten å være erklært som det, blir fjernet.
Men forskerne fant ut at i 189.000 tilfeller der Facebook gjennomgikk reklame for å sjekke om den skulle behandles som politisk, ble det feil 83 prosent av gangene.
Disse inkluderer 117.000 tilfeller der systemet til Facebook ikke klarte å behandle reklamer som politiske og 40.000 der reklame feilaktig ble behandlet som politisk selv om de ikke var det.
Forskerne advarer om at feilidentifisering skaper muligheter for manipulasjon.
– Når Facebook ikke klarer å identifisere markedsførere som ikke merker reklamene sine som politisk på riktig måte, kan ondsinnede spre feilinformasjon, legger de til.
![Meta vil bruke Facebook- og Instagram-brukernes innlegg til å trene KI-modellen sin.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832046/original.jpg)
Datatilsynet: Tvilsomt om Facebooks nye KI-grep er lovlig