Studie: Facebook har feilidentifisert titusener av politiske reklamer

Mistok både ikke-politisk reklame for å være politisk og omvendt.

Studie: Facebook har feilidentifisert titusener av politiske reklamer
Facebook har feilidentifisert flere tusen reklamer som har blitt markert i henhold til retningslinjene deres for politisk reklame, ifølge en studie. Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic/Reuters/NTB

Facebook har feilidentifisert flere tusen reklamer, som har blitt markert i henhold til retningslinjene deres for politisk reklame, ifølge en studie.

Forskere ved Belgias KU Leuven-universitet og New York University har undersøkt 33,8 millioner reklamer som var å finne på det sosiale mediet mellom juli 2020 og februar 2021.

Facebook har strengere vilkår for betalte reklamer som angår sosiale spørsmål, valg eller politikk – inkludert innlegg som promoterer bestemte politiske kandidater – enn for reklame ellers.

Reklame merket som politisk vises på nettstedet med en ansvarsfraskrivelse som forklarer hvem som har betalt for dem. Reklame som blir identifisert som politisk uten å være erklært som det, blir fjernet.

Men forskerne fant ut at i 189.000 tilfeller der Facebook gjennomgikk reklame for å sjekke om den skulle behandles som politisk, ble det feil 83 prosent av gangene.

Disse inkluderer 117.000 tilfeller der systemet til Facebook ikke klarte å behandle reklamer som politiske og 40.000 der reklame feilaktig ble behandlet som politisk selv om de ikke var det.

Forskerne advarer om at feilidentifisering skaper muligheter for manipulasjon.

– Når Facebook ikke klarer å identifisere markedsførere som ikke merker reklamene sine som politisk på riktig måte, kan ondsinnede spre feilinformasjon, legger de til.

Les også

;