Suksess for norsk design-MP3

Designet som et smykke rundt halsen vinner MP3-spilleren Mica fra Asono stadig flere hjerter, og utsalgssteder.

Med sin mp3-spiller Mica har Asono laget en pen liten sak med rent design, som henger rund halsen som et smykke. Dette faller tydeligvis i smak.

Redaktøren i cnet.com utropte denne uken Mica til månedens MP3-spiller, og den har fått innpass i Experts 750 butikker og Elkjøps 200 i Norden, melder Dagens Næringsliv.

Disse store kjedene opplyser at salget har gått bedre enn ventet og at de har store forventninger til salget.

Ingen av kjedene vil opplyse salget, men ledelsen i Asonon opplyser at 1500 spillere gikk ut de første ukene, og at ytterligere 5.000 er forhåndssolgt.

Målet i år er å selge 100.000 spillere i Norden, opplyser Erlend Lappegard, salgs- og markedsansvarlig og deleier i Asono. Det skal helst gi en omsetning på 70 millioner. I fjor endte salget på 26,1 millioner kroner og resultatet ble minus 1,2 millioner kroner.

Asonos konsept går ut på å få norske designere til å lage spennende nye produkter, som Asonos folk så får produsert, hovedsakelig i Øst-Asia. Flere av hovedpersonene i selskapet har jobbet med såkalt ”sourcing”, å finne deler og produsenter, i dette området i flere år før de startet Asono.

Mica er designet av Norway Says. Prisen er 1.599 for utgaven med 512 megabyte lagringsplass, og 1.999 for en gigabyte.

Designmessig minner den hvite utgaven av spilleren noe om iPodens enkelhet. Og styremekanismen er enda enklere, med kun en joystick. Men spilleren er flashbasert, og har dermed vesentlig mindre lagringskapasitet enn både iPod og iPod mini, som begge har harddisker.

Flashspillere fordel av å være mer robuste enn harddisker, som tåler støt dårlig, og ettersom de ikke har bevegelige deler kan batteriene vare mye lenger. Micas batteritid er likevel bare 12 timer, som er omtrent på linje med en iPod mini.

Til toppen