Suksess med målrettede Facebook-annonser

Erfaringen til BeautyPlanet.se forklarer Facebooks kraftige vekst innen bannere.

Facebook kan bli en stadig viktigere annonsekanal for nettbutikker, viser erfaringen til BeautyPlanet.se. De selger parfyme og kosmetikk, og redegjør i en kasusstudie hvordan de samarbeidet med svenske Keybroker for å fininnstille annonsekampanjer på Facebook.

Studien gjelder 107 kampanjer med rundt 500 ulike annonser i perioden juni 2010 til februar 2011. Keybroker bidro med «Keybroker Social», et verktøy for å styre kampanjer gjennom programmeringsgrensesnittet (API-et) til Facebook Ads. Annonsene gjaldt tidsbegrensede spesialtilbud rettet mot svært avgrensede aldersgrupper, og ble byttet ut relativt hyppig.

Eksempler på BeautyPlanet.se-annonser på Facebook.
Eksempler på BeautyPlanet.se-annonser på Facebook.

BeautyPlanet.se oppsummerer at Facebook Ads API gjør det mulig effektivt å fordele markedsføringsbudsjettet på et stort antall tilrettelagte og målrettede annonser som endres hyppig. Ved å annonsere tilbud målrettet mot svært smale kundesegmenter er det mulig å oppnå høye klikk- og kjøpsrater. Effektiviteten forbedres underveis ved å utnytte rapporteringsmulighetene i Ads API.

I utgangspunktet var målgruppen begrenset til potensielle kjøpere (kvinner) i alderen 30 til 40 år for parfyme, og 35 til 50 år for hudpleie. Aldersspennet ble siden redusert til både fem og ett år. BeautyPlanet.se forteller at de kunne peile seg inn på de mest verdifulle målgruppene og finne ut hvilke alderskategorier som responderte best på ulike typer annonsering og produkter.

Etter hvert bestemte man seg for kun å annonsere spesialtilbud med store rabatter eller med «to for én» pakker.

Administrerende direktør i Beauty Planet, Björn Andres, sier Facebook-annonseringen har bidratt til økt omsetning. Han beskriver kanalen som svært kostnadseffektiv: Den styrker merkevaren samtidig som den gir mer omsetning per annonsekrone. Trafikken til BeautyPlanet.se har økt i løpet av kampanjen. Den beste annonsen oppnådde en klikkrate på 0,096 prosent og en kjøpsrate på 3,5 prosent. Andres mener de har nådd fram til mange nye kunder gjennom Facebook.

Tall fra comScore for det amerikanske markedet for bannerannonser viser at Facebook har en andel på 31 prosent i første kvartal i år. Nest størst er Yahoo, med en andel på rundt 10 prosent. Microsoft har 5 prosent, AOL og Google enda mindre. (Se artikkelen Facebook stiger utrolig raskt i verdi.) Erfaringen til Beauty Planet tyder på muligheten for en tilsvarende vekst og dominans i andre modne markeder.

For Facebook kan bannerannonser være et første skritt i retning av en mer avansert modell for markedsføring på nett. Beauty Planet-sjefen sier det kan være fordelaktig å bruke annonsen til å engasjere direkte på Facebook framfor å sende den som klikker til en ekstern nettbutikk. Andres sier de arbeider med en «utvidet Facebook-strategi» som kan omfatte blant annet en egen profileringsside på Facebook og tilbud som bare fremmes på Facebook.

Dersom noe slikt skulle gripe om seg, kan det bidra til å gjøre bannerannonsemarkedet mindre relevant samtidig som Facebook får større tyngde og troverdighet som markedskanal.

Til toppen