Suksess til tross for dystre spådommer

RFID har slitt med å perfeksjonere teknikken, men verdens største butikkjede utvider nå bruken kraftig.

RFID-brikker var en av de store hypene i IT-bransjen i 2004 og 2005. Siden har det blitt ganske stille, men noen aktører har jobbet videre med teknikken som kan telle og lokalisere pakker, kasser og mennesker på en rask måte.

RDIF-brikkene er små klistremerker kan festes til pakker og avlese trådløst av antenner som står i porter, tak og på hyller. Hver brikke har en helt unik ID som så kan spores med logistikk-systemer.

En av årsakene til stillheten har vært problemer med å få teknologien til å fungere prikkfritt. Blant annet sliter man med å telle mange brikker samtidig.

Wal-Mart, verdens største butikkjede, var sammen med Pentagon, veldig tidlig ute med å ta i bruk RFID og nå melder Wal-Mart om oppmuntrende resultater.

Wal-Mart er så fornøyd med teknologien at selskapet nå skal utvide bruken. Hittil er det bare 100 av deres butikker som har styrt logistikken sin med RFID-merkede kasser. Dette utvides nå til 100 butikker. Også antallet leverandører som merker kassene og pallene med varer de leverer til Wal-Mart dobles til 300.

Samtidig har Wal-Mart dessuten tatt i bruk såkalte Gen2 RFID-brikker, som gir en samordnet standard for bruk av IDer og avlesningsteknikk.

Men det ledere i bedrifter nok er mest interessert i er hva Wal-Mart har fått ut av RFID-systemet. Vanligvis vil bedrifter holde munn om slikt for å ikke å gi konkurrenter gratis informasjon, men gigantkjenden deler ut noen tall:

I de butikker som har tatt i bruk RFID har antall tilfeller av utsolgte varer falt med 30 prosent.

Til toppen