Superhitene selger mindre på nett

Gode nyheter for alle som ikke liker musikken på VG-listen: Den selger dårlig på nett.

Salgstall fra MSN Musics musikkleverandør OD2 tyder på at platebransjen kan bli nødt til å endre alle kalkylene sine for om en artist er lønnsom. For salget forandrer seg markant når det går over på nett.

Store hits dominerer i dag de fleste platebutikkene og deres salg.

- Kjedesentraliseringen har gitt dårligere utvalg, mener Bjørn Rogstad, fra plateselskapet EMI.

Hits står også for en del av omsetningen i OD2s butikker. Dette er selskapet som driver hele den tekniske løsningen til MSN Musics nylanserte musikktjeneste i Norge, samt MSN Music i 13 andre land og en rekke andre butikker. Men andelen til de store hitene er dramatisk mye mindre.

Tall fra Storbritannia viser nemlig at de ti største hitene står for ni prosent av salget, og at de 50 største står for 18 prosent. VG-lista med sine topp 40 hits vil altså antagelig stå for rundt en sjettedel av salget på nett.

Det er også interessant at omtrent halvparten av salgene faller utenfor topp 2000-listen. Her er hele kurven fra OD2, som viser hvor stor andel de største hitene har. Sanger og album teller likt:

Kuttene som ligger på plass 1 - 10. plass står bare for 9 prosent av salget.

Kuttene som ligger på 1 - 50. plass står for 18 prosent av salget.

Videre nedover: 1 - 100 = 30%

1 - 1000 = ~40%

1 - 2000 = ~50%

- En listepop-platebutikk selger 50 prosent nye utgivelser. Vi selger 75 prosent fra katalogen, sier Joe Ballard, butikksjef i OD2.

OD2s butikker selger mange sjeldne sanger. En av grunnene til dette er at de har bortimot en million tilgjengelige sanger i sin butikk. I en vanlig middels platebutikk er snakk om noen tusener CD-er, på bensinstasjoner langt mindre. I nettbutikkene er det enkelt å finne frem til musikken som ellers i beste fall er gjemt på bakerste hylle eller på lageret.

Også Platekompaniet selger langt mer bredde på nett, bekrefter produktsjef Morten Lund. Han har ikke nøyaktige tall på det, men mener det er en betydelig forskjell. Selskapet jobber derfor kontinuerlig med å utvide utvalget i nettbutikken.

Mange musikkentusiaster håper at internett skal gjøre det lettere for mindre artister å nå frem til et stort publikum. Men tallene fra OD2 trenger ikke å bety at dette er i ferd med å skje. For svært mye av det som nå kjøpes er eldre musikk. Ballard tror mange er ute og kompletterer samlingene sine.

- Vi har mange sanger som kanskje bare selger to ganger i måneden, men det er greit, vi har plass til dem, og trenger ikke å slette dem av den grunn, sier Ballard.

To sanger i måneden blir det ikke butikk av, men utvidet salg over mange år kan være noe å tenke på for bransjen. Det kan bety at rettighetene til kvalitetsmusikk som lever lenge, øker sin verdi, mens de fleste av sommerhittene fremdeles vil være kommersielt døde når september setter inn.

Det at internettbutikker har større utvalg og selger mer av de mindre kjente produktene, er et velkjent fenomen som har fått navnet "the long tail" på engelsk. Den "lange halen" viser til salgskurven, der de mest kjente produktene fremdeles selger svært mye, men kurven går langt saktere mot null og danner en lang hale.

En studie fant at hele 57 prosent av Amazons salg kom fra bøker utenfor deres 100.000 mest solgte. Disse tallene er nå revidert til et sted mellom 25 prosent og 33 prosent. Det er vanskelig å måle nøyaktig hvor lang halen er, og Amazon slipper ikke tallene. Men det er uansett snakk om et skikkelig løft for disse bøkene. For tallet på 100.000 tar utgangspunkt i antallet bøker man finner i en stor Barnes & Nobles bokhandel.

Til toppen