SuperOffice frykter sterk krone

SuperOffice-sjef Gisle Jentoft fortsetter veksten, men frykter sterk krone.

SuperOffice utvikler programvare til kundebehandling og salgsoppfølging, og har i dag serviceavtale med 10.000 små og mellomstore bedrifter med 20 til 500 brukere. Selskapet hevder å være en av Europas største rene CRM-leverandører.

Selv om selskapet merker sylskarp konkurransen fra unge gründere som lokker kunder med billig webbasert CRM, opplever SuperOffice på nytt et bra kvartal som i hovedsak kommer fra lisenser og vedlikehold.

Selskapet har økt omsetning med 16,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det ga et salg på 75,7 millioner kroner. Enda bedre var utviklingen i driftsmarginen og resultatet.

Driftsresultatet økte fra 11,4 millioner i andre kvartal i fjor til 15,5 millioner i årets periode. Driftsmarginene ble samtidig økte fra 17,5 prosent til 20,5 prosent.

Resultat før skatt fra SuperOffice endte på 17,2 millioner kroner, en økning på hele 55,7 prosent sammenlignet med andre kvartal i 2006.

Det er spesielt utviklingen i det tyske markedet som drar opp resultatet i SuperOffice. Selskapet kan vise til en vekst på 48,4 prosent i dette markedet.

Men med 70 prosent av sitt salg utenfor Norge er SuperOffice nå bekymret over den sterke norske kronen.

- Den norske kronen har styrket seg mot slutten av andre kvartal, og en vedvarende sterk norsk krone vil kunne påvirke resultatene til SuperOffice, skriver selskapet.

Superoffice-sjef Gisle Jentoft lettet tidligere i sommer på sløret til digi.no, og røper en dreing mot web-baserte CRM-løsninger i en Salesforce-variant.

Når SuperOffice forespeiler en salesforce.com variant, er det ingen smågutt selskapet sammenligner seg med. Bare i løpet av de to siste årene har Salesforce fått over en halv million kunder.

Analysebyrået Gartner anslår at sektoren som går under betegnelsen Saas – Software as a service, vil utgjøre 120 milliarder på verdensbasis innen 2011.

Til toppen