BEDRIFTSTEKNOLOGI

SuperOffice med bedre Internett-integrasjon

SuperOffice lanserte tirsdag versjon 4.5 av sitt kundeoppfølgingsprodukt, SuperOffice. Produktet kobler nå blant annet sammen inn- og utgående e-post med kundeoppføringer og dokumenter.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. nov. 1998 - 11:52

SuperOffice 4.5 er en ren 32-bits applikasjon, det vil si at den ikke lenger kan brukes sammen med Windows 3.x. Gisle Jentoft, administrerende direktør i SuperOffice ASA, forteller at overgangen til 32-bits arkitektur vil gi forbedret hastighet og fleksibilitet, ikke minst gjennom multitasking. Applikasjonen skal også være mer stabil og robust, samtidig som brukergrensesnittet har fått en ansiktsløftning.

En av de største nyhetene i SuperOffice 4.5 er integrasjonen av e-post. Programmet integrerer brukerens vanlige e-postklient, slik at man kan bruke SuperOffice-maler når man sender e-post, inngående og utgående e-post kan lagres i SuperOffice-databasen og knyttes sammen med relevant informasjon, for eksempel oppfølginger, kunder eller kontaktpersoner. Det samme gjelder forøvrig fakser og andre dokumenter også. Har man et dokument, for eksempel en Word-fil, kan man fra utforskeren rett og slett dra dokumentet over til et egnet sted i SuperOffice, som da kopierer dokumentet og knytter det sammen med den oppfølgingen som brukeren ønsker, typisk mottaker eller avsender.

Det er nå mulig å begrense tilgjengeligheten til dokumenter og oppfølginger. Har man en avtale eller et dokument som man ikke ønsker at alle brukerne skal ha tilgang til, kan man begrense aksessen til å gjelde gruppen brukeren er medlem av eller kun brukeren selv. Konfidensielle avtaler vil da for brukere uten tilgang opptre som et grått felt i den aktuelle brukerens dagbok.

Prosjektlisten var i den forrige utgaven av SuperOffice noe isolert. Nå er den kommet inn i varmen og lagt til som en mappefane under kunden. Her kan man nå finne en liste som viser alle prosjekter den aktuelle kontakten er involvert i.

Det finnes også en del nye eller forbedrede tilleggselementer til SuperOffice 4.5. Travel-modulen, som gjør det mulig for brukerne å ta med seg databasen ut på kortere reiser, skal ha blitt raskere når det gjelder pålogging og oppdatering. Sammen med Area Management-modulen får bedriften nå bedre muligheter til å begrense informasjonen som blir med ut sammen med Travel.

SuperOffice Satellite muliggjør utveksling av informasjon mellom for eksempel regionkontorer. SuperOffice CTI Link knytter SuperOffice til nummervisningtjenesten til telefonselskapet, slik at programmet er klar over hvem som ringer og automatisk kan finne frem vedkommendes kundekort. Ifølge Jentoft vil dette gi bedre kundeservice fordi brukeren allerede vil ha informasjonen om kunden framme i det han svarer på telefonen.

SuperOffice for Internet gjør det mulig for reisende eller eksterne brukere å knytte seg opp til SuperOffice-databasen ved hjelp av en nettleser. Jentoft forteller at målet har vært å gjøre grensesnittet så likt hovedapplikasjonen som mulig.

Guttorm Nielsen, utviklingsdirektør ved SuperOffice, forteller også litt om egenskaper som SuperOffice 4.5 ikke har fått, men som kommer i senere utgaver av applikasjonen. Dette gjelder blant annet integrasjon av PDA-er (Personlig Digital Assistent), bruk av standardkomponenter basert på for eksempel CORBA (Common Object Request Broker Architecture) for å forbedre evnen til å kommuniserer med andre databaser på både data- og programnivå. Forøvrig vil det arbeides med funksjoner og egenskaper som flerlagsarkitektur, applikasjonsserver og enda bedre integrasjon med Internett gjennom mer flytende overganger mellom lokale og eksterne data og applikasjoner.

Ifølge Jentoft har SuperOffice en markedsandel på 67 prosent og har en rekke store kunder som Coca Cola, Philips og MacDonalds. De fleste av de 140.000 brukerne befinner seg i Europa, selv som selskapet også har en avdeling i USA. De fleste kundene er små og mellomstore bedrifter. Men også enmannsforetak og bedrifter med over 500 brukere er blant kundene.

Jentoft forteller at noe av suksessen skyldes at selskapet fokuserer på brukeren og ikke på funksjonene når programvaren utvikles. En viktig faktor er at produktet skal være enkelt å bruke.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.