(Bilde: Airbus)

Superraskt bredbånd i flyet

Ny løsning sender signalene fra bakken. Og mellom flyene.

Det er ikke lenger uhørt å surfe på internett mens man cruiser 30.000 fot over bakken, selv om en lansering i norske fly foreløpig lar vente på seg.

Dekningen er foreløpig mest utbredt i USA. Leverandøren Aircell som benytter bakkestasjoner og 3G-samband rundet nylig tusen installasjoner i amerikanske fly.

Andre leverandører som amerikanske Row 44 baserer seg på raskere satelittforbindelser, med en oppgitt overføringskapasitet på opptil 30 Mbit/s. Dette er også løsningen Norwegian har valgt, men lanseringen er utsatt i påvente av formell godkjennelse fra europeiske luftfartsmyndigheter.

I mellomtiden kunngjør japanske Mitsubishi Electric Corp. denne uken et gjennombrudd for en helt ny type teknologi, som skal gi enda raskere flybredbånd.

100 Mbit/s

Det dreier seg om et system som benytter kommunikasjon mellom fly og basestasjoner på bakken, samt mellom flyene i luften, ifølge den asiatiske avisen Nikkei Electronics.

Teknologien benytter frekvenser i 45 gigahertz-båndet og skal ifølge selskapet gi en overføringskapasitet på 100 megabit/s over avstander på inntil 20 kilometer. Ved lengre avstander faller kapasiteten, ned mot 1 megabit/s over 100 kilometer.

Antenner på bakken rettes ifølge oppslaget mot flyet. Ved hjelp av signaler fra flyet beveges antenneretningen mekanisk for å følge flyets bevegelser, slik at kontakten opprettholdes.

Flyet blir en hub

Videre skal systemet kunne kommunisere flyene imellom. Hvert fly vil altså fungere som et relé slik at for eksempel transatlantiske flygninger vil få internettforbindelse uten å benytte satelitter.

Kilder:
Nikkei Electronics
IDG.se

    Les også:

Til toppen