Fjorårets SuperOffice-resultater var i stor grad preget av at selskapet satte ut ("outsource") store deler av utviklingsvirksomheten, som nå er tatt hånd om av av et selveid utviklings- og supportselskap. Opplæringen av nytt salgspersonale, som også var en fremtredende faktor i fjorårsresultatet, er også redusert, og for siste kvartal kunne selskapet i dag levere fra seg et driftsresultat på pluss 1,94 millioner kroner.
Den positive utviklingen kan også tilskrives økende aktivitet i de utenlandske markedene, og dette ga et solid bidrag til omsetningsøkningen på drøyt 58 prosent i forhold til første kvartal i fjor
- Vi har hatt framgang i Sverige, Tyskland, England og USA. Dessuten er vi også på frammarsj i Danmark og Benelux landene, sier administrerende direktør i SuperOffice, Gisle Jentoft, til Digi. Jentoft legger til at han er svært fornøyd med resultatet, tatt i betraktning at effekten av nysluppede SuperOffice 4.0 ennå ikke har gitt utslag.
- Jeg regner med at den positive utviklingen vil fortsette i de neste kvartalene, sier Jentoft som lover atter en nylansering av SuperOffice systemet i kvartalet som kommer.
- Den lenge etterlengtede Mac versjonen vil være på plass i løpet av de to neste månedene, sier Jentoft.
I løpet av kvartalet som gikk har SuperOffice også lansert sitt nye SuperOffice Intranett, og dessuten inngått avtaler med PC-Systemer og IBM/Concorde XAL om integrering av SuperOffice-systemet i selskapenes administrative systemer Rubicon og ConcordeXAL. Resultatet av denne prosessen vil kommersialiseres i løpet av inneværende kvartal.
Utdrag fra resultatregnskapet, alle beløp i NOK
Første kvartal 1997 | Første kvartal 1996 | |
Salgsinntekter | 13.268.251 | 8.382.822 |
Driftsresultat | 1.943.761 | (582.711) |
Resultat før skatt | 2.032.204 | (607.982) |