FORBRUKERTEKNOLOGI

– Surface RT flopper

Selger forsvinnende lite, ifølge Elkjøp.

Surface RT, her demonstrert av Windows-direktør Christian Almskog i Microsoft Norge under lanseringen i februar, selger forsvinnende lite, skriver Finansavisen som stempler produktet som en flopp.
Surface RT, her demonstrert av Windows-direktør Christian Almskog i Microsoft Norge under lanseringen i februar, selger forsvinnende lite, skriver Finansavisen som stempler produktet som en flopp. Bilde: Per Ervland
28. mai 2013 - 09:04

Samsung og Apple holder smarttelefonmarkedet i et jerngrep. Slik er det også innen nettbrett, der konkurrentene sliter med å få fotfeste.

Microsoft som nå betegner seg selv som et «maskinvare og tjenester»-selskap begynte å selge sitt første nettbrett Surface RT i norske butikker i februar.

Stempler RT som en flopp

Det ARM-baserte brettet med en forenklet utgave av Windows hadde da vært solgt i USA og enkelte andre markeder siden i fjor høst, med relativt lave salgstall ifølge analyseselskapet IDC.

Heller ikke her til lands har produktet slått an, ifølge tall Finansavisen har samlet inn. De stempler i dag produktet som en flopp.

Elkjøp, en av en håndfull forhandlere som tilbyr produktet i Norge røper at Microsofts andel av nettbrettene de selger er «forsvinnende liten».

– Det som er igjen etter at Apple og Samsung har tatt sitt, blir stort sett fordelt på andre leverandører av Android-brett, opplyser butikkjeden.

Likt med pc

Nordmenn handlet rundt 240.000 nettbrett i første kvartal, en kraftig vekst på 135 prosent fra fjoråret. Ifølge avisens oversikt selges det nå like mange nettbrett som pc-er i Norge.

Apple iPad er størst med en andel på cirka 66 prosent. I kvartalet ble det solgt snaut 160.000 enheter, eller 93 prosent mer enn i fjor.

Samsung sine sine Galaxy-brett knep om lag 10 prosent av det norske markedet med litt under 24.000 eksemplarer. Sørkoreanerne viser samtidig muskler med en salgsvekst på 177 prosent.

Smalt produkt

Microsoft erkjente allerede under norgeslanseringen at Surface RT er et smalt produkt. – Hyggelig hvis den selger godt, men det viktigste er at vi driver innovasjon. Produktet er ikke laget for å dominere markedet, sa teknologidirektør Børge Hansen til digi.no den gangen.

Den kommentaren må ses i sammenheng med at Microsoft er opptatt av å ikke tråkke sine partnere, som også selger Windows-baserte nettbrett og hybrider, altfor mye på tærne.

Torsdag denne uken er det duket for salgsstart for Microsofts andre medlem i Surface-familien her i Norge, nemlig Surface Pro som i motsetning til lillebror markedsføres som en rask pc.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.