Samsung og Apple holder smarttelefonmarkedet i et jerngrep. Slik er det også innen nettbrett, der konkurrentene sliter med å få fotfeste.
Microsoft som nå betegner seg selv som et «maskinvare og tjenester»-selskap begynte å selge sitt første nettbrett Surface RT i norske butikker i februar.
Stempler RT som en flopp
Det ARM-baserte brettet med en forenklet utgave av Windows hadde da vært solgt i USA og enkelte andre markeder siden i fjor høst, med relativt lave salgstall ifølge analyseselskapet IDC.
Heller ikke her til lands har produktet slått an, ifølge tall Finansavisen har samlet inn. De stempler i dag produktet som en flopp.
Elkjøp, en av en håndfull forhandlere som tilbyr produktet i Norge røper at Microsofts andel av nettbrettene de selger er «forsvinnende liten».
– Det som er igjen etter at Apple og Samsung har tatt sitt, blir stort sett fordelt på andre leverandører av Android-brett, opplyser butikkjeden.
Likt med pc
Nordmenn handlet rundt 240.000 nettbrett i første kvartal, en kraftig vekst på 135 prosent fra fjoråret. Ifølge avisens oversikt selges det nå like mange nettbrett som pc-er i Norge.
Apple iPad er størst med en andel på cirka 66 prosent. I kvartalet ble det solgt snaut 160.000 enheter, eller 93 prosent mer enn i fjor.
Samsung sine sine Galaxy-brett knep om lag 10 prosent av det norske markedet med litt under 24.000 eksemplarer. Sørkoreanerne viser samtidig muskler med en salgsvekst på 177 prosent.
_logo.svg.png)

Smalt produkt
Microsoft erkjente allerede under norgeslanseringen at Surface RT er et smalt produkt. – Hyggelig hvis den selger godt, men det viktigste er at vi driver innovasjon. Produktet er ikke laget for å dominere markedet, sa teknologidirektør Børge Hansen til digi.no den gangen.
Den kommentaren må ses i sammenheng med at Microsoft er opptatt av å ikke tråkke sine partnere, som også selger Windows-baserte nettbrett og hybrider, altfor mye på tærne.
Torsdag denne uken er det duket for salgsstart for Microsofts andre medlem i Surface-familien her i Norge, nemlig Surface Pro som i motsetning til lillebror markedsføres som en rask pc.
Les også:
- [05.08.2014] Blodrøde tall for Surface
- [01.08.2013] La fram salgstall for Surface
- [18.06.2013] – Halv pris på Surface i Norge
- [05.06.2013] Windows RT får gratis Outlook
- [03.06.2013] – Dumper prisen
- [24.05.2013] – Dette er en rask pc, veldig bærbar
- [15.03.2013] – Bråstopp i Surface RT-salget
- [14.02.2013] Surface skal imponere, ikke dominere
- [10.01.2012] Spår nettbrett-flopp for Windows 8