BEDRIFTSTEKNOLOGI

Svakere enn Vista

Windows 8 har fått en tregere start, ifølge målinger.

Windows 8 og det karakteristiske nye brukergrensesnittet, som her sett på lanseringen i Stockholm i oktober, har fått en dårligere utbredelse enn Windows Vista, ifølge et webanalyseselskap.
Windows 8 og det karakteristiske nye brukergrensesnittet, som her sett på lanseringen i Stockholm i oktober, har fått en dårligere utbredelse enn Windows Vista, ifølge et webanalyseselskap. Bilde: Marius Jørgenrud
28. des. 2012 - 11:02

Knapt to måneder etter lansering av Windows 8 er utbredelsen svakere enn selv det Windows Vista kunne skilte med på samme tid, ifølge amerikanske Computerworld.

1,6 prosent

De baserer seg på tall fra Net Applications, som viser at Microsofts nye operativsystem per 22. desember har en markedsandel på 1,6 prosent av alle Windows-baserte pc-er, opp fra 1,2 prosent måneden før.

Windows 8 ble lansert 26. oktober og oppgraderinger koster en god del mindre enn ved tidligere lanseringer.

Selv om statistikken ikke tar med årets siste uke, en periode da bruken av Windows 8 ventes å gjøre et byks i kjølvannet av julesalget, mener Computerworld at utbredelsen så langt er urovekkende lav.

På samme tid i lanseringssyklusen ble Vista benyttet på 2,2 prosent av alle Windows-maskiner, hvilket den gangen var en dobling fra måneden før. Windows 8 økte til gjengjeld bare med 0,4 prosent siste måned, påpeker avisen.

Sammenligningen er lite flatterende. Vista blir regnet som den minst vellykkede lanseringen av en Windows-versjon, og med den hittil tregeste utbredelsetakten.

Målt opp mot kjempesuksessen Windows 7 er mottakelsen som Windows 8 har fått enda blekere. Etter to måneder oppnådde forgjengeren hele 6,2 prosent blant Windows-maskiner i bruk – en andel nær fire ganger så stor.

Windows 8 må se seg slått av utbredelsestakten til Windows Vista, i hvert fall to måneder etter lanseringsdato, ifølge tall fra webanalyseselskapet. <i>Bilde: Net Applications</i>
Windows 8 må se seg slått av utbredelsestakten til Windows Vista, i hvert fall to måneder etter lanseringsdato, ifølge tall fra webanalyseselskapet. Bilde: Net Applications

Etterspørselen i Norge har vært avventende eller lavere enn ventet, viste en ringerunde digi.no gjorde til forhandlere og partnerapparatet tidligere i måneden. Flere trakk fram manglende tilgang til nye berøringsskjermer og hybridprodukter som i større grad nyttegjør seg av Windows 8-grensesnittet som en årsak til et foreløpig svakt salg.

I den hittil siste salgsrapporten fra Microsoft, som kom etter én måned, kunngjorde selskapet at de hadde solgt 40 millioner Windows 8-lisenser. Det inkluderte oppgraderinger, volumlisenssalg og distribusjon via partnerapparatet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.