RESULTATERFINANS

Svarer og sorterer eposten automatisk

Administrasjon av epost er en gryende bransje med mange nye norske leverandører. eJournal er en av større.

16. sep. 2003 - 13:09

digi.no offentliggjorde nylig en intervju med advokat og IT-jussekspert Knut Glad der han understreket behovet for lagring av epost. Glad estimerer at 80-90 prosent av all forretnigskommunikasjon går via epost, men svært mange tar ikke vare på meldingene. Dette bør bedriftene gjøre, både for å overføre kunnskaper og sikre seg i jurdiske strider.

    Les også:

Etter denne saken har digi.no mottatt en strøm av hendvendelser fra en gruppe norske programvareselskaper som nok er ukjente for de fleste. Årsaken er rett og slett at problemstillingen er ny og at de fleste aktørene er ganske ferske.

Felles for aktørene er at de i motsetning til amerikanske epost-løsninger (i utlandet kalt eCRM) henvender seg til typiske små, norske bedrifter. I dette gryende norske markedet, er eJournal og deres system for håntering av epost fra kunder veteranen.

Som svært mange andre produkter, startet løsningen eJournal selger sitt liv som en internt-utviklet verktøy, skapt av Internett-selskapet Eunet så langt tilbake som i 1996-97.

Systemet til eJournal gir bedrifter en kunnskapsbase over ofte stilte spørsmål og svar. I tillegg følger det med et internett-publiseringsverktøy. Med disse komponentene kan man skape og vedlikeholde nettsider med ofte stilte spørsmål.

- Folk søker informasjon til alle døgnets tider og volumet kan plutselig øke, for eksempel hvis du har sendt alle dine kunder nye regninger, påpeker salgs og markedsdirektør hos eJournal, Gard Christiansen. Systemer for selvhjelp er en billig løsning og lar deg håndtere store volumer helt automatisk. 70-90 prosent av spørsmålene en bedrift mottar på nettsidene er gjentagende, viser tall fra eJournal.

Ikke alle kunder finner det de trenger på ofte stilte spørsmål-siden. eJournal har derfor laget et system for fordeling av epost fra kunder til de ansatte. Systemet lar bedrifter sette opp roller, grupper og regler for fordeling av kundenes epost.

Meldingene kan for eksempel fordeles etter nøkkelord i meldingen, tidspunkter eller kunde-IDer. Slik kan forskjellige produkteksperter får sine forespørsler. Man kan også innføre forskjellige service-garantier og få videresendt meldinger som ikke plukkes opp av den første anvarlige. Systemet generer også logger og kvitteringer.

Christiansen forteller at det er amerikanske selskaper som Siebel som er markedsledere, men at deres produkter passer dårlig i Norge, mener han.

- Siebel er laget for svært store amerikanske selskaper og trenger mye tilpasning. Vi har lagt vekt på å lage et produkt kundene selv kan konfigurere og videreutvikle. Vi selger i praksis hyllevare, understreker han.

Til sammen har eJournals produkt gitt dem en ganske imponerende kundeliste som omfatter Finn.no, Opera, Gjensidige, Choice Hotels, Superoffice, Fellesforbundet, Elcon, Sense og Opera Software.

Priserene er basert på antall moduler, epost-volum og antall brukere. Christiansen forteller at en typisk kunde handler for 140.000 kroner.

Massemarkedet lar seg dog vente på - eJournal hadde en omsetning i fjor på ni millioner kroner og et mindre, positivt resultat før skatt. eJournal-sjefen forventer et skikkelig løft til neste år, men hvordan dette skal skje vil han enda ikke ut med.

eJournal er heleid av de ansatte og noen privatpersoner tilknyttet selskapets ansatte.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.