Svensk angrep på Telenors(k) bastion

Tele2 investerer 50 millioner kroner for å få 40.000 privatkunder på Internett i Norge i løpet av 1997. Tele2 slår dermed følge med Telia i svenskekampen om det norske internettmarkedet.

50 millioner kroner er den private teleoperatøren Tele2 interessert i å legge på bordet i første omgang for å vinne 40.000 norske internettkunders gunst i løpet av året. Administerende direktør i Tele2, Morten Neeb, sier til digi:tele at selskapet ved påsketider lanserer en kampanje som skal kapre kundene på privatmarkedet for Internett. Målet er å sitte med ti prosent av totalmarkedet for telefoni i Norge innen 2002.

Tele2 kommer dermed ikke bare i konkurranse med Telenor Nextel, som har 80 prosent av privatkundene i Norge. Telia har allerede offentliggjort sine ambisjoner om 30 prosent av det norske telemarkedet innen 2005. På Internett startet Telia rett før jul i fjor ved å kjøpe Riksnett for 26 millioner kroner.

Telenor Nextel er den største internettleverandøren til privatmarkedet i Norge med vel 120.000 privatkunder i dag, som er vel 80 prosent av totalmarkedet. Konkurransetilsynet vil i løpet av kort tid bestemme seg for om Telenor Onlines kjøp av Schibsted Netts aksesskunder i fjor høst hindrer konkurransen i markedet.

- Engasjementet på Internett omfatter bare selve aksessen i telemarkedet og ikke innholdsleveranser, sier Neeb. Han overlater innholdsbiten til ulike samarbeidspartnere, som blant annet P4 og Modern Times Group. Tele2 har allerede investert to hundre millioner kroner på infrastruktur i Skandinavia, og nå gjenstår bare en siste kapasitetsutvidelse og modemorganisering i Norge før selskapet kan tilby sin internettpakke.

- Vi ønsker at alle våre kunder skal slippe ventetid for oppkobling. Vi bruker ti av de 50 millionene på nettverk og modem i tillegg til et tilsvarende beløp vi har investert tidligere. Resten av investeringene nå er i markedsføring og nye produkter.

- Alle i Norge skal kunne få tilgang til Internett via lokaltakst, lover Neeb, som ikke legger skjul på at satsingen i Norge gjøres i et lengre perspektiv. Når Tele2 fra nyttår av får anledning til å selge telefonabonnement til privatkunder, er det Tele2 som vil tjene penger på tellerskrittene kundene legger igjen når det ringes til Internett.

Neeb mener at Internettmarkedet i Norge vil ese ut til 1,2 millioner i løpet av noen år, og sier at Tele2 skal ha 400.000 av disse kundene om ti år. Bare i 1997 regner Tele2 med 130.000 nye kunder i markedet og teleoperatøren ønsker med andre ord å ta 40.000 av disse.

- Kundene skal vi skaffe gjennom flere nye tilbud. Én-krones modem samt andre verdiøkende tilbud, service og hastighet på nettet skal være hovedargumenter for at kundene skal foretrekke oss, sier Neeb. Han sier også at en helt ny nodestruktur vil støtte ulike teknologier på aksessiden, både 28,8 og 56 k modem, samt ISDN.

Tele2 har også ambisjoner i Danmark der investeringene vil skje parallelt med utbyggingen i Norge. Derfor går Tele2-eierne i Netcom Systems AB, som blant annet eier en fjerdedel av den norske mobiloperatøren NetCom GSM, hente inn 200-300 millioner kroner i en bebudet emisjon.

- Vi skal ikke nødvendigvis bli større en Telia i Norge, men vi skal bli smartere, lover Neeb. - På det nordiske markedet er vi den eneste private operatøren av vår størrelse og er på den måten utfordrer til både Telia i Sverige og til Telenor i Norge og til selskapenes satsinger i andre nordiske land.

Tele 2 leverer i dag utenlandstelefoni til en rekke bedrifter og har vel 1500 internettabonnenter.

Til toppen