Svensk dot.com-guru gjør comeback

Den svenske dot.com-guruen Jonas Birgersson er tilbake for å selge billig bredbåndstelefoni.

Den svenske dot.com-guruen Jonas Birgersson ble selve personifiseringen av den svenske it-boomen på slutten av 1990-tallet. Han ble trendsetter for en ny generasjon forretningsfolk som ikledde seg fleecejakke og høyhalset genser fremfor skjorte og slips.

Birgersson startet nettkonsulentselskapet Framfab, som gikk rett til værs da det ble notert på børs i 1999, samt bredbåndsselskapet Bredbandsbolaget. Begge selskapene ble verdsatt til flere milliarder kroner før smellen kom våren 2000, og hele korthuset raste sammen.

Nå er han tilbake med det Lund-baserte selskapet Labs2. Selskapet selger en teknisk løsning for bredbåndstjenester, Ti Brikks, til et titalls svenske bredbåndsoperatører. I det inngår muligheten for abonnenter å kjøpe bredbåndstelefoni - IP-telefoni - fra datterselskapet Digisip.

- Vi er allerede en stor teleoperatør, som produserer 25 millioner samtaleminutter i måneden, og vi har mange kunder, sier Jonas Birgersson til den svenske nettavisen Nyteknik.se.

Fordelen med bredbåndstelefoni er at det er billigere enn vanlig analog telefoni, og i tillegg er det gratis å ringe andre personer som har tilsvarende abonnement for bredbåndstelefoni.

- Til å begynne med er det prisen som er konkurransefortrinnet vårt, sier han.

Noe av ankepunktet mot bredbåndstelefoni har vært at lydkvaliteten ikke har vært særlig god. Men Birgersson mener det ikke er noe problem lenger, og han hevder at den ene løsningen til og med gir bedre lydkvalitet enn vanlig telefoni.

I fjor høst kjøpte Labs2 den norske teleoperatøren Port It. Filosofien er å gjøre det mulig for abonnentene å ringe mellom Sverige og Norge til en pris tilsvarende lokaltakst.

Til toppen