BEDRIFTSTEKNOLOGI

Svensk intelligens inntar beslutningsstøtte

QlikTech har hatt så stor framgang at de nå gir bort utviklerverktøyet til QlikView.

Global Competitveness Report er blant de mange spennende demonstrasjonene som QlikTech har lagt ut på sitt nettsted.
Global Competitveness Report er blant de mange spennende demonstrasjonene som QlikTech har lagt ut på sitt nettsted.
18. sep. 2009 - 14:07

Tidlig i 2008 så det ut til at markedet for verktøy innen analyse og beslutningsstøtte ville være dominert av gigantene. SAP hadde kjøpt Business Objects, IBM hadde kjøpt Cognos og Oracle hadde kjøpt Hyperion, mens Microsoft erklærte sin hensikter om kraftig vekst, og SAS Institute holdt stand i den øvre enden.

Så viste det seg at konsolideringen til de store ikke var nok til å bremse en liten utfordrer fra Sverige, QlikTech, som ser verden fra en litt annen vinkel enn de store, og som satser på brukervennlighet og enkel implementasjon.

Da året var omme, kunne en forbauset IDC konstatere at den globalt orienterte beslutningsstøtteleverandøren med sterkest vekst i 2008 ikke var noen av de store, men nettopp «lille» QlikTech.

Ingen kan si at de store ikke var advart. Gartner-analytiker Frank Buytendijk konstaterte allerede for fem år siden at de toneangivende aktørene stort sett hadde glemt brukerne i jakten på funksjonalitet og mer allmenngyldige systemer, og framhevet QlikTech som eksempel på kjerring mot strømmen (se intervju med Buytendijk i digi.no, 2. juni 2004).

Ferske oversikter over markedet for analyse og beslutningsstøtte fra Gartner og Aberdeen Group stadfester at QlikTech ikke bare er brukervennlig og enkel å implementere, men også at funksjonaliteten ikke ligger under for noen, og at deres verktøy QlikView er i stand til å dekke behovene ikke bare i småbedrifter, men også i store konsern.

QlikView tilbyr et svært allsidig og brukervennlig grensesnitt, uten hierarkiske begrensninger.
QlikView tilbyr et svært allsidig og brukervennlig grensesnitt, uten hierarkiske begrensninger.

Gartners Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms fra januar i år plasserer igjen QlikTech i kategorien for visjonære, slik de har gjort flere år på rad. Det er kun evnen til å betjene globale giganter som gjør at svenskene ikke havner i kategorien ledere, sammen med IBM, Microsoft, SAP, Oracle og SAS Institute. Det er ikke mangler ved teknologien: Organisasjonen deres er bare ikke stor nok, ennå.

Gartner beskriver QlikView som «disruptiv teknologi» innen analyse og beslutningsstøtte og fremhever et unikt fortrinn: Brukerne er i stand til å bygge løsninger uten særlig hjelp fra eksperter innen IT.

Aberdeen Groups Business Intelligence Performance Management (BIPM) AXIS Report plasserer QlikTech – og ingen andre – i kategorien «champion», mens Microsoft, Oracle, IBM og SAP vurderes som «utfordrere» («contender»).

Siden disse analysene ble laget, har QlikTech oppgradert QlikView til versjon 9, og endret lisensbetingelsene på et viktig punkt: Utviklerverktøyet til QlikView er gjort gratis.

Ideen er at de som lar seg inspirere av selskapets fyldige demo-sider kan straks begynne å eksperimentere med QlikView på sine egne datakilder. Løsningen kan gå rett på alle datakilder, også der man ikke har et eget datavarehus.

I Norge håndteres QlikView av bWise Software, en spesialist innen «business intelligence» som er «platinum partner» til SAP Business Objects, og som har Oslo Børs, Verdipapirsentralen, Statens Vegvesen og NSB blant sine kunder. bWise beskriver QlikView som «neste generasjons business intelligence» fordi den gjør det enklere, raskere, billigere og lettere enn de andre. De arrangerer et frokostseminar i Oslo torsdag 24. september for å presentere QlikView versjon 9.

– Fortrinnet ved QlikView er at det er så enkelt å navigere rundt i en mengde data og legge merke til hvordan ting henger sammen eller ikke. Det dreier seg ikke om å erstatte rapportering, men gi vanlige brukere mulighet til å oppdage sammenhenger ved å følge sine assosiasjoner, forklarer Mone Eng og Per Anders Waaler i bWise mens de kjører gjennom demonstrasjoner av produktet for digi.no.

Det som klart kommer fram i alle tilfellene, er hvordan grensesnittet er frigjort fra hierarkisk overstyring, og hvordan det ikke bare blotlegger sammenhenger, men også klart får fram hvor ting ikke skjer, for eksempel i hvilken del av organisasjonen man ikke får solgt unna bestemte produkter.

– Brukeren kan håndtere hele datamengden på alle tenkelige måter. Derfor kan man få til ting som er vanskelige å løse i verktøty som Business Objects og Cognos. Det er alltid opp til brukeren å definere hvordan man skal «drille» seg gjennom dataene. Det er ingen forhåndsdefinerte hierarkier.

Data som behandles av en QlikView-applikasjon, komprimeres slik at absolutt alt kan få plass i minne. Verktøyet har egne ordninger for å hente data fra ulike kilder. I omfattende miljøer, som mot SAP, kan det være fordelaktig å legge inn et ETL-verktøy («extract, transform, load»), selv om det finnes en egen SAP-connector.

Vanlige brukere forholder seg til QlikView gjennom et webgrensesnitt som fungerer i alle nettlesere. Utviklerverktøyet – som altså er gratis – kan brukes både til å lage applikasjoner og til å utforske egne data. Det er moduler for grafikk, for å definere nøkkelindikatorer med mer.

Nytt i versjon 9 er for eksempel flere muligheter for små grafer, og for integrasjon med tjenester som Google Maps. Det er også kommet en løsning for å levere QuikView-applikasjoner til iPhone.

Med QlikView er også iPhone er et hjelpemiddel til analyse og beslutninger.
Med QlikView er også iPhone er et hjelpemiddel til analyse og beslutninger.

– Beslutningsstøtte og analyse er behov man også har i mindre bedrifter, eller i grupper der man ikke har anledning til å gjøre store investeringer. At utviklerversjonen er gratis, senker terskelen for den som har lyst til å prøve seg fram. Evnen til å hente data direkte fra Agresso eller Navision gjør at man kan komme i gang med praktisk bruk av beslutningsstøtte utover utviklernivå for fra rundt 100 000 kroner. Man får et visuelt, interaktivt verktøy som er overkommelig i pris, og som ikke krever investeringer i datavarehus. Vi merker at dette møter et behov i markedet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Brukeropplæringen i QlikView er begrenset.

– Vi har ikke kurs for sluttbrukere, fordi erfaringen er at grensesnittet er så enkelt at det ikke er nødvendig. Vi tilbyr kurs i modellering, men ikke i bruk av ferdige modeller.

Ifølge Waaler og Eng kan man starte med utviklerverktøyet om morgenen, og vise de første modellene til lunsj, gitt at man har ordnet med tilgang til de riktige dataene.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.