AVTALER & KONTRAKTER

Svensk IT-drift ypper seg i Norge

Knowit selger ut. – Oslo blir veldig spennende, sier kjøperen.

Overtar driftsavdelingen til Knowit og varsler ytterligere satsing i Norge: Candidator-sjef Johan de Verdier.
Overtar driftsavdelingen til Knowit og varsler ytterligere satsing i Norge: Candidator-sjef Johan de Verdier.
15. des. 2014 - 10:55

Det svenskeide IT-konsulentselskapet Knowit har den siste tiden gjort flere oppkjøp for å styrke selskapets kjerneområder i Norge.

Forrige ukes oppkjøp av Dataess, en spesialist på systemutvikling og Oracle-teknologi er ett eksempel. Samtidig slo de seg også sammen med digitalbyrået Metronet.

– Fra før er vi store på Java og har et bra Microsoft-miljø. Nå begynner det å bli brukbart også innen Oracle-teknologi. Vi trenger å bli større i Oslo for å være blant de topp 5 aktørene som alltid blir spurt om oppdrag, sier administrerende direktør Henrik Lie-Nielsen i Knowit Norge til digi.no.

Knowit Norge har om lag 450 ansatte fordelt på fem lokalkontor.

IT-drift er noe de velger å kvitte seg med. Fredag ble det klart at driftsavdelingen Knowit Services selges til svenske Candidator AB, som dermed går inn i det norske markedet for første gang.

31 ansatte fordelt på kontorene i Bergen, Oslo og svenske Borlänge får dermed ny arbeidsgiver. Salgssummen på rundt 45 millioner kroner inkluderer en halvpart av et moderne datasenter i Bergen.

Som ledd i avtalen skal Candidator samarbeide tett med Knowit-konsernet om leveranser av IT-drift og tjenester.

– Salget har mest å gjøre med at drift ikke er vårt kjerneområde. Det er mulig å få til en ganske OK lønnsomhet på IT-drift, men det krever mye ressurser. Det konkurrerer med andre prioriteringer i konsernet vårt. De får en mer spennende fremtid i et rendyrket driftsselskap, sier Lie-Nielsen.

Inntar Norge

Hvem er så den svenske driftleverandøren som nå ypper seg i Norge?

Candidator ble etablert i Sverige i 1997. Før oppkjøpet var de drøyt hundre ansatte med en årsomsetning på rundt 150 millioner svenske kroner.

Hovedkontoret ligger i Alingsås, 4-5 mil nordøst for Gøteborg.

– Der hadde vi flaks som fikk overta en av Sveriges sikreste datahaller. Da Posten flyttet ut sto hallen tom i 2010 og vi fikk leie den til en billig penge, forklarer Johan de Verdier som er administrerende direktør i Candidator, til digi.no.

Han er veldig fornøyd med oppkjøpet av Knowit Services, og sier at det blir viktig å beholde den gode relasjonen til Knowit.

– De gjør mye innen systemutvikling, nettsteder og e-handel. Mange av kundene deres har behov for driftstjenester vi kan levere.

Candidator retter seg mot mellomstore kunder med opptil 1000 ansatte. Bergen blir hovedsete for satsingen i Norge, men selskapet ser med stor interesse på Oslo og kanskje flere norske byer.

– Vi kommer til å satse på oppkjøp også i Oslo. Vi er veldig interesserte i Oslo. Lars Solbakken (daglig leder i Knowit Services) mener vi absolutt bør forsøke oss i Stavanger og andre norske byer også, røper de Verdier.

Han forklarer at de har utviklet et eget case management-system for driftsleveransene med stor grad av av selvbetjening og automatisering. Dette i kombinasjon med rimelige driftsoperasjoner har skapt det han kaller en fin grunnplattform, som de nå vil eksportere også til Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Vi håndterer mange kunder og oppdrag med lite personal. Dette systemet kommer vi til å implementere i hele Knowit Services. Så benytter vi også mye cloud-teknologi, blant annet med Microsoft Azure og Office 365, sier Candidator-sjefen.

Store ambisjoner

Den svenske driftsleverandøren fikk i fjor investeringsselskapet Sobro inn på eiersiden, og med det muskler til å vokse. Planen er å femdoble butikken på få år.

– Vi har en ambisjon om å vokse til 500 millioner kroner i omsetning innen 2018. Det skal skje både organisk og gjennom oppkjøp, sier Johan de Verdier.

Aller viktigst for å nå disse målene er forholdet til kunden. Candidator har ingen sentral helpdesk.

– Vi jobber hardt for å ha en veldig personlig relasjon til kunden. Det er ingen sentral helpdesk. I stedet ringer du til din egen kontaktperson. Slik oppnår vi en mye tettere kontakt, og det er noe kundene setter enormt stor pris på.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra