JUSS OG SAMFUNN

Svensk næringslivsavis til salgs for lommerusk

Den anerkjente svenske avisen Vision er til salgs for én krone. Storeieren, Spray, har investert 50 millioner i avisen bare i vår, men sliter med investeringen. Vision-styreformann benekter påstandene.

Sigvald Sveinbjørnsson
29. juni 2001 - 11:57

En av Sveriges mest anerkjente næringslivsaviser for den nye økonomien, Vision Media, er til salgs. Vision gir ut en ukeavis samt en nettavis som har et godt rykte i markedet.

Den svenske avisen Dagens Industri melder fredag at avisen er til salgs for symbolske én krone, men da må den nye eieren ta på seg et driftsunderskudd på 15 millioner svenske kroner.

Vision har vært hardt rammet av vårens nedgang i annonseprisen, noe som har ført til en nedskalering både på format og på antall ansatte.

Det er Spray som er største aksjonær i selskapet, og det svenske nettselskapet har investert 50 millioner kroner i avisen i løpet av våren. Nå tyder mye på at Spray vil bli kvitt Vision.

Dagens Industris kilder opplyser til den svenske avisen at flere svenske mediehus har blitt tilbudt å ta over selskapet. Styreformann i Vision, Casten Almqvist, vil ikke kommentere opplysningene, men sier følgende til Dagens Industri:

- Men om noen er interessert og prislappen er den rette så skal vi naturligvis lytte til eventuelle kjøpere. Men vi jager ingen aktivt, sier Almqvist.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.