Svensk nettavis sensurert i Kina

Først ble én artikkel sperret. Nå er hele avisa utilgjengelig i Kina.

Stockholm (NTB-TT): Nettavisa The Local, som publiserer svenske nyheter på engelsk, er stanset i den kinesiske sensuren og kan ikke nås av brukere i landet.

Det er en artikkel fra den 22. juni i år som antas å ligge bak sensuren. I artikkelen kan man lese om en kinesisk diplomat som er mistenkt for å ha spionert på politiske flyktninger i Sverige.

The Locals tekniker oppdaget i slutten av august at det ikke var mulig å nå visse sider i Kina. Da redaksjonen ringte en bekjent i Shanghai, kunne han bekrefte deres mistanker.

– Til å begynne med var det kun artikkelen om den kinesiske diplomaten som ble utvist fra Sverige, som var sperret, men senere ble tilgangen sperret til hele nettavisa, sier sjefredaktør Paul O'Mahony.

Avisa kontaktet umiddelbart den kinesiske ambassaden, men kom ingen vei.

Det svenske nyhetsbyrået TT opplyser at det forgjeves har forsøkt å nå den kinesiske ambassaden for å få en kommentar til saken.

    Les også:

Til toppen