Svensk PC-krig kan spre seg til Norge

Ingram Micro og CHS, to av verdens største datadistributører, har startet salg av sine egne PCer i Sverige. Compaq og de små PC-produsentene i Norge kan slappe av - foreløpig.

Krigen om PC-salget har tatt en ny vending, noe som på sikt kan føre til enda lavere PC-priser i Norge. I jakten på nye inntektskilder har Ingram-Micro og CHS begynt å selge ferdige PC-er i Sverige. Dette er også et mottrekk mot Compaq som er i ferd med å starte direktesalg her i Europa. De to distributørene er i dag bindeleddet mellom Compaq og butikkene, men er redd for å miste Compaq-salget i fremtiden.

Tidligere i vinter fortalte også den store Compaq-forhandleren Ark/Cinet at de satser mer på sin egen PC-produksjon for å bli mindre avhengig av den amerikanske PC-produsenten.

Det er oppkjøpet av konkursboet til den nederlandske pc-produsenten Tulip som har gitt Ingram-Micro muligheten til å lage PCer selv. Med Tulip-fabrikken produserer Ingram-Micro i dag PC-er for andre kjente produsenter. Nå har selskapet også startet produksjon av det bransjen kaller "white-bokser". Slike bokser selges til forhandler og andre aktører som bare setter på en logo og selger boksen som sin egen.

Også CHS har gjort det samme gjennom den europeiske PC-produsenten Headlock.

I Sverige har salget av white-bokser gjort de små PC-produsentene rasende fordi Ingram-Micro nå blir en konkurrent samtidig som de kjøper minne, prosessorer og alle sine andre komponentene fra selskapet. Svenske PC-produsenter oppfordrer nå til boikott av Ingram-Micro og CHS, skriver den sveske dataavisen Computer Sweden. Intel anslår at hver tredje PC som selges i Norge er laget her i landet av de rundt 250 store og små norske produsentene.

Mads Jacobsen, markedsdirektør i Ingram-Micro Norge sier til digi.no at han kan bli en konkurrent til både de små-produsentene og Compaq.

- Salget av white-bokser i Sverige er et europeisk testprosjekt. Vi vurderer salg her i Norge, men har foreløpig ingen konkrete planer, sier Jacobsen. Det skal uansett ikke stå Ingram-Micro-logo på maskinene, men det er klart at dette er svært spennende for oss.

Jacobsen innrømmer at dette gir Ingram-Micro større fleksibilitet dersom Compaq starter direktesalg av PCer i Norge.

- Når vi lager flere hundretusen maskiner i året får vi lavere priser og hurtigere leveranser av komponenter enn de norske produsentene. Gjennom oss kan både nye og eksisterende pc-leverandører tilby et bredt sortiment. Dermed kan leverandører som Rask eller Cinet spe på sin produksjon, enten med standard-PCer eller bærebare maskiner som er vanskelig å lage selv, sier Jacobsen.

På spørsmål fra digi.no innrømmer Jacobsen at deres PC-produksjon kan føre til helt nye merker på det norske markedet.

- Har du et kjent merkenavn i databransjen, kan du utnytte dette til å starte salg av PCer uten å produsere selv. Tenk deg PCer med Telenor-logo, foreslår Jacobsen ovenfor digi.no

Ledelsen i CHS Norge var ikke tilgjengelig for kommentar i dag.

Asbjørn Søgstad, markedsdirektør i Compaq Norge, ser ikke på planene til CHS og Ingram-Micro som noen stor trussel og understerker hvor avhengig selskapene er av hverandre i dag.

- Stort sett vil distributørene håndtere vareflyten her i Norge - andelen av våre varer som går gjennom distributørene synker ikke, men stiger og er nå nesten 100 prosent, Søgstad til digi.no

Til toppen