- Jeg elsker reklame. Derfor er jeg lei meg når jeg konstaterer at kun reklame ikke lenger holder for å bygge sterke merkevarer. Før tok det 20 år å etablere et varemerke, nå tar det 18 dager, sier Bo Rønnberg, en av de mest suksessrike i svenske reklamebransje gjennom tidene.
Han startet Rønnberg-McCann i 1983. Rønnberg-McCann kan regnes som søsterbyrået til norske JBR McCann som begge er eid av den amerikanske reklamegiganten McCann-Erickson. Rønnberg-McCann er ikke minst kjent for sine mange reklamestunts for kleskjeden Hennes og Mauritz.
Rønnberg har fått med seg en annen reklamestrateg, Lars Rystadius, for å danne Collaborate Stockholm som blir Europa-kontoret for byrået. Lars Rystadius skal være administrerende direktør i byrået som har A-Com på eiersiden, Sveriges største investeringsselskap i mediebedrifter.
- Internett har for alltid endret forutsetningene for hvordan bedrifter gjør forretning og markedsfører seg. Collaborate skal integrere markedskommunikasjon, forretningsstrategier og Internett i et flertall kanaler for å bygge merkevarer i konsumentleddet, sier Rønnberg i en pressemelding.
Det nye selskapet har tenkt å fokusere på oppdrag for rendyrkede internettselskap og bedrifter der Internett spiller en stor rolle i virksomheten. Det finnes allerede et kontor for Collaborate i San Francisco hvor flere andre kjente reklamefolk er involvert. Den byråvirksomheten startet i mai og har vokst til 35 ansatte.
- I San Francisco står dot coms for 70 prosent av TV-reklamen mot konsumenter, hevder Rystadius.
- Det finnes et stort behov for byråer som kan kombinere strategisk kunnskap innen reklame og Internett med forankring i den forretningsdrivende virksomheten, sier han og mener at dagens internettkonsulenter fortsatt fokuserer for mye på teknikk.
Collaborate Stockholm satser på å ha 15 ansatte innen nyttår og skal etablere seg i Norden utpå vårparten. Det er også planer om etablering av kontorer i Stockholm og New York.