BEDRIFTSTEKNOLOGI

Svensk suksess i Danmark

De svenske teleselskapene Netcom og Telia gjør stor suksess på fasttelefonimarkedet i Danmark. Danskene står i kø for å bytte ut sitt telefonabonnement i Tele Danmark.

Øystein Kvistad
26. sep. 1997 - 15:14

Den gode oppslutningen skyldes at de svenske operatørene tilbyr innenrikssamtaler til langt lavere pris enn det gamle danske televerket. Iløpet av de to ukene som har gått siden Telia startet å markedsføre seg på det faste telenettet, har 15.000 kunder tatt kontakt.

- Det blir over 1000 samtaler om dagen - dobbelt så mange som vi hadde regnet med, sier Telia Danmarks administrerende direktør Claus Jacobsen til Berlingske Tidende. Den enorme kundepågangen har gjort at mange må stå i kø for å bli registrert som Telia-kunde.

En hovedårsak til Telia-suksessen er at selskapet har delt inn Danmark i to takstsoner, mens Tele Danmark har en innfløkt inndeling med ulike priser - noe mange kunder finner forvirrende og lite oversiktlig. Bare i hovedstaden København opererer Tele Danmark med fire ulike takstsoner der samtaleprisen varierer fra 32 til 47 øre per minutt. Telia har slått sammen alt av lokalsamtaler til nærtakst 32 øre per minutt.

Også svenskeide Netcom opplever gode dager i Danmark. Selskapet har ifølge Dagens Industri 80.000 kunder og vokser med mellom fem og ti prosent i uka. Selskapet bytter i disse dager navn til Tele2 Danmark - forutsatt at ikke dansk namsrett gir Tele Danmark medhold i sin klage på navneendringen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.