RESULTATERFINANS

Svenske entrer dansk multimediemus

New Media Science-eieren Linné Group kjøper opp MouseHouse A/S, et dansk internettselskap fra 1995 som går med overskudd.

Herman Berg
19. okt. 1999 - 13:53

Det svenske multimedieselskapet Cell/Linné Group har inngått en intensjonsavtale om å kjøpe 100 prosent av danske MouseHouse, et internettselskap med 25 medarbeidere og en årsomsetning på 11 millioner danske kroner.

MouseHouse har eksistert som selskap siden 1995 (før det var MouseHouse en forening) og har fortsatt gründeren sittende ved roret.

Caroline Søeborg Ohlsen er utdannet innen informasjons- og medievitenskap fra Universitetet i Århus og har en MBA (Master of Business) fra 1998 - hele tiden mens hun har både vært styreleder og administrerende direktør i sitt eget selskap.

- Vi anser at Linné Group er det sterkeste internettselskapet i Skandinavia, spesielt på det strategiske og tekniske området. At forretningen kommer til å gjennomføres i form av aksjer er spesielt interessant, ettersom vi har forventninger om at Linné Groups ambisjon om en kraftig internasjonal ekspansjon kommer til å lykkes, sier administrerende direktør Søeborg Ohlsen.

Hun mener det er svært viktig signal til det danske internettmarkedet å få Linné Group inn på arenaen.

Overfor digi.no anslår hun at det danske markedet ligger rundt ett år etter det svenske. Hun vil ikke sammenlikne med det norske, som hun mener hun har for dårlig kjennskap til. Dét til tross for at hun kjenner Erling Maartmann-Moe godt og har hatt utplassert en medarbeider fra New Media Science hos seg i Damark i to år.

MouseHouse blir nå søsteselskapet til Linné New Media Science.

- Det finnes en mengde små webkonsulentselskap i Danmark. Med våre 25 ansatte er vi blant de dominerende, mener hun, og sier det er to faktorer som har hindret den danske Internett-utviklingen til nå:

- Det har ikke vært noen som har vært villige til å skyte risikokapital inn i konsulentbransjen. Dessuten har de danske kundene vært svært tilbakeholdne, sier den administrerende direktøren som jobber i et selskap som har et kundeforhold til blant andre det danske programvareselskapet Damgaard, Nordens største medieselskap Bonniers og den fransk-eide mobiloperatøren Mobilix.

Hun opplyser at MouseHouse, i likhet med resten av selskapene i Linné-gruppen, kommet til å endre merkenavn til Cell.

Cell, med Jan Carlzon i spissen, slo seg tidligere år sammen med Linné Group. Nå er Carlzon styreformann i Linné Group, ikke minst fordi investeringsselskapet hans, Ledstiernan, sammen med blant andre norske Telenor Venture og A-pressen, er blant hovedaksjonærene.

Investeringene i år omfatter mellom andre norske New Media Science, franske Voove Group SA og en strategisk e-handelsallianse med General Electric (GE) på det nordiske markedet, der GE også gikk inn på eiersiden.

MouseHouse og Søeborg Ohlsen anslår at hovedkompetansen ligger innen digital design og teknikk og hevder at alle fremtidige investeringer på det danske internettmarkedet kommer til å ligger under MouseHouse.

Jan Carlzon bekrefter troen på det danske selskapet:

- MouseHouse sin prisbelønte kreative kompetanse innom forretningsutvikling via Internett gjør dem til den mest attraktive partneren til Cell/Linné Group i Danmark, sier han i en pressemelding.

Avtalen mellom Linné og MouseHouse er en intensjonsavtale og skal gjennom den tradisjonelle due-dilligence prosessen før den endelige undertegnelsen eventuelt skjer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra