Svenskene innfører spamforbud

En ny, svensk lov mot spam eller elektronisk søppelpost ble gjort gjeldende fra 1. april.

En ny, svensk lov mot spam eller elektronisk søppelpost ble gjort gjeldende fra 1. april.

En ny lov mot uønsket reklame ble gjort gjeldende fra i dag. Loven innfører ifølge Mobil.se et forbud mot sende reklame til privatpersoner via tekst- eller multimediemeldinger, e-post, faks eller automatiske oppringninger.

Forbudet gjelder med mindre mottakeren har gitt sitt samtykke i forveien. Dette kan for eksempel skje ved at personen har oppgitt sin e-postadresse i forbindelse med et kjøp og ikke motsetter seg at den benyttes til markedsføringsformål. Men selv når man har samtykket, må det være enkelt for mottakeren å takke nei til fortsatt reklame.

    Les også:

Til selskaper og organisasjoner skal det fortsatt være tillatt å sende reklame på denne måten. Men kravet om at det skal være enkelt å takke nei til ytterligere reklame gjelder også her.

Ifølge ComputerSweden hadde det svenske Konsumentverket allerede klokken ti i dag mottatt 72 anmeldelser om e-postspam. For at Konsumentverket skal kunne håndtere den forventede mengden av anmeldelser, må anmelderne benytte et spesielt skjema som er tilgjengelig på Konsumentverkets nettsted.

Til toppen