Svenskene innfører spamforbud

En ny, svensk lov mot spam eller elektronisk søppelpost ble gjort gjeldende fra 1. april.

En ny lov mot uønsket reklame ble gjort gjeldende fra i dag. Loven innfører ifølge Mobil.se et forbud mot sende reklame til privatpersoner via tekst- eller multimediemeldinger, e-post, faks eller automatiske oppringninger.

Forbudet gjelder med mindre mottakeren har gitt sitt samtykke i forveien. Dette kan for eksempel skje ved at personen har oppgitt sin e-postadresse i forbindelse med et kjøp og ikke motsetter seg at den benyttes til markedsføringsformål. Men selv når man har samtykket, må det være enkelt for mottakeren å takke nei til fortsatt reklame.

    Les også:

Til selskaper og organisasjoner skal det fortsatt være tillatt å sende reklame på denne måten. Men kravet om at det skal være enkelt å takke nei til ytterligere reklame gjelder også her.

Ifølge ComputerSweden hadde det svenske Konsumentverket allerede klokken ti i dag mottatt 72 anmeldelser om e-postspam. For at Konsumentverket skal kunne håndtere den forventede mengden av anmeldelser, må anmelderne benytte et spesielt skjema som er tilgjengelig på Konsumentverkets nettsted.

Til toppen