Svenskenes netthandel øker med 260 prosent i året

Detaljhandel via Internett øker med 38 prosent i tredje kvartal og ligger an til en årlig økning på 260 prosent i året.

Det svenske nyhetsbyrået TT skriver at detaljhandelen via Internett øker kraftig på det svenske markedet, men utgjør stadig en forsvinnende liten andel av totalomsetningen.

Ifølge en undersøkelse Handelns Utredningsinstitut (HUI) har gjort på oppdrag fra Svensk Handel viser det seg at kun én prosent av totalhandelen går via nett, det vil si 3,8 milliarder svenske kroner.

Men det er den eksponensielle økningen som er mest interessant. I løpet av tredje kvartal øker nettsalget med 38 prosent sammenliknet med andre kvartal i år. Det tilsvarer en økning på 260 prosent i året.

Det er ti prosent av selskapene innen detaljhandel mot konsumenter som har salgsvirksomhet på nett i dag.

Det nærmeste året regner svenskene med at ytterligere 16 prosent kopler seg på, slik ar hvert fjerde svenske selskap kommer til å selge forbruksvarer over nett ved utgangen av tredje kvartal neste år.

Til toppen