Svensker i strupen på amerikanske internaut

"Let's kick ass on the Internet and challenge the Americans!" En konferanse som skulle feire fredelig sameksistens mellom fransk og svensk IT-bransje utviklet seg til å bli et felles opprop mot den amerikanske dominansen på Internett.

Overraskende nok var det ikke franskmenn som var de mest aggressive da svenske og franske IT-entreprenører møttes i Paris tidlig i denne uken.

Ifølge Wall Street Journal var det få amerikanere til stede på mandagens konferanse som het "IT Vision" og som egentlig skulle fokusere på synergieeffekter og samarbeid mellom europeiske nasjoner.

Det var Jonas Birgersson i ekspansive Framfab som førte an i kritikken mot amerikanerne og mente at man måtte utfordre amerikanerne ved å sparke dem bak.

- Hvis de vinner, vil det ikke bli et spørsmål om frihandel. Det vil bli et spørsmål om slaveri, sa han ifølge Wall Street Journal.

Ola Ahlvarsson, medgründer i Boxman og nå pådriver i investeringsselskapet Result Venture Knowledge, sammenlikner europeernes historiske imperialisme på den vestlige halvkule med det som amerikanerne gjør i dag.

Icon Medialabs gründer Johan Stäel von Holstein (og nå sentral i LetBuyIt.com) er ikke nådig i sin karakteristikk av det amerikanske markedet.

- Disse selskapene er bobler, og de vil briste og falle til jorden. Mennesker vil bli såret, inkludert noen investorer, sa han.

Og overraskende nok fikk de delvis støtte fra en av guruene innen amerikansk nettindustri, Esther Dyson. Hun er i dag styreformann i EDventure Holdings Inc, et New York-basert investeringsselskap, men har blitt kjent som rådgiver ikke minst for president Bill Clinton.

- Det å ligge bak er kanskje ikke så galt, sa hun med referanse til at amerikanerne hele tiden blir ansett for å lede an på online-området.

- Det kan bety at europeere kan lære av feilene som er gjort i USA. Den enkle finansieringen av dotcom-selskaper er ute av kontrolll. Vi beveger oss raskt mot et punkt hvor det er for store investerte midler. Det er skremmende fordi det er veldig liten reell verdi som blir skapt, mener hun og sier at mangelen på erfarent lederskap innebærer at mange selskap ikke vil overleve i lang tid.

Birgersson brukte som eksempel på at Europa og da spesielt Sverige er kommet minst like langt som USA når det gjelder PC-penetrasjon og Internett-utberedelse.

Rundt 60 prosent av svensker er knyttet til nettet, mens mellom 30 og 40 prosent av amerikanerne er knyttet til Internett (ikke online gjennom lukkede nettverk som AOL driver). Samtidig har rundt halvparten av amerikanerne en PC i hjemmet, mens 75 prosent av svenskene har en datamaskin i husholdet.

De ulike befolkningsantallene blir imidlertid ikke nevnt i sammenhengen.

Til toppen