Svikt i mobilinntekter for Dagbladet.no

DB Medialab må kutte i staben etter en alvorlig svikt i mobilintektene i år. Tabloidavisens online-selskap ønsker å redusere milliontapene fra i fjor.

Dagens Næringslivs nettavis skriver i dag at de ansatte i Dagbladet.no før helgen fikk beskjed om at det gikk mot et større underskudd enn forventet i år og med påfølgende beskjed om at organisasjonen skal slankes.

DN.no formulerte det som om DB Medialab skulle ha gjort en mini-Enron eller mini-WorldCom: "det var 'oppdaget' et ekstra underskudd på to millioner kroner".

- Det var en spesiell måte å fremstille det på. Poenget er at mobilmarkedet ikke har utviklet seg så positivt som forventet. Vi har feilbudsjettert den delen av inntektene våre, sier ansvarlig redaktør Esten O. Sæther til digi.no.

Han viser spesielt til tjenesten 'ilomma' der nettbrukerne tilbyr, ringelyder, logoer og liknende.

- Det finnes jo lite historiske fakta på dette mobilområdet, og det har vært en generell stagnasjon i år. Det er mobilmarkedet for underholdning, det vil si logoer og liknende, som har sviktet, sier han. Han legger til at også forventede inntekter fra portalselskapet Start Network, der DB Medialab har en betydelig eierandel, har bidratt til svikten.

Det er altså ikke på reklamemarkedet svikten skal ha kommet.

Ifølge Sæther ligger Dagbladet.no i underkant av to millioner kroner foran budsjettet så langt i år. Betaltjenester over Internett, som 'Mitt Drømmelag', har imidlertid ikke bidratt særlig foreløpig - rundt 100.000 kroner i omsetning for den norske tippeligaen. Sæther regner imidlertid med større inntekter når engelske 'Premiere League' starter i august.

I fjor skal DB Medialab ha gått på et tap på over 30 millioner kroner inkludert nedskrivninger - i år skal tapet etter planen reduseres til en tredel, rundt regnet ti millioner kroner.

For å klare det, må selskapet spare betydelige kostnader

- Vi skal gå i balanse i 2004 og tape lite neste år. Det er viktig å oppfylle den tålmodigheten som eierne våre har vist oss, derfor gjør vi disse grepene nå, sier Dagbladet.no-redaktøren.

Han opplyser at DB Medialab per i dag har 33 årsverk knyttet til selskapet. 26 av disse er fast ansatte. Nå skal alle prosjektstillingene bort, og selskapet skal sitte igjen med maksimum 25 årsverk.

- Jeg tror vi skal greie å holde trøkket oppe på det antallet. Vi vil jo nødig gjøre disse kuttene, ikke minst fordi vi opplever at lesertallene stadig stiger. Med fotball-VM i juni, ser vi at vi hadde over 300.000 flere unike IP-adresser i juni i år sammenlignet med samme periode i fjor i WebMeasure, sier Sæther.

Ifølge DN.no får de ansatte tilbud om sluttpakker, ulønnet permisjon eller reduserte stillinger. Fristen for å søke sluttpakker skal allerede være den 8. juli.

- Kabalen er ikke endelig lagt, men uansett er dette vanskelig for dem som er involvert. Vi vet vi jobber i en risikobransje, men man kan uansett ikke forberede seg godt nok på slike ting, mener Sæther og svarer på spørsmål om hvorfor dette kommer først nå, når sommerferien starter:

- Det har tatt litt tid for oss å se endringene i markedet. Det er først den siste måneden vi virkelig har sett utviklingen, sier han.

Les sak om kutt i DB Medialab i fjor:

Til toppen