Resultaterfinans

Sviktende annonseinntekter rammer Schibsted hardt

Schibsted går på en ny smell. Aftenposten sliter med generell annonsenedgang, og i Sverige er det også lite bedring å spore.

Therese Werenskiold
11. okt. 2001 - 11:25

Schibsted har den senere tid, og spesielt etter terrorangrepene mot USA den 11. september, registrert en negativ utvikling i annonsemarkedet i Norge. Dette gjelder, ifølge en pressemelding fra selskapet, spesielt for stillingsannonser i Aftenposten, som har falt med ti prosent siden september i fjor - og hele 30 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Boligannonseringen har vært på et høyt nivå, men ser nå ut til å flate noe ut. Eiendomsannonser er elleve prosent bedre enn fjoråret per september, men veier ikke opp for svikt i stillingsmarkedet hvor fortjenestemarginen er høyere.

Den svake annonseutviklingen medfører et forventet driftsresultat for Aftenposten (konsern) på cirka 50 millioner kroner for 2001 (cirka 0 inklusive Avis 1 som må sees sammen med Aftenposten) sammenlignet med 144 millioner kroner (100 millioner kroner inklusive Avis1) i 2000.

Forventet driftsresultat for andre halvår utgjør 70 millioner kroner (inklusive Avis 1-100 millioner kroner) sammenlignet med 44 millioner kroner samme periode i fjor. Tallene inkluderer ikke restruktureringskostnader i forbindelse med produktivitets- og lønnsomhetsprogrammet.

I Sverige har annonsemarkedet, og spesielt markedet for rubrikkannonser, vært svakt gjennom hele 2001 og det er ingen tegn til bedring på kort sikt.

Annonseinntekter i Svenska Dagbladet forventes å bli rundt 20 prosent lavere i andre halvår 2001 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Annonsemarkedet for Aftonbladet er svakere enn i fjor, spesielt for nettannonser. Annonseinntekter i papirutgaven har falt mindre enn markedet generelt.

Det forventes et driftsresultat på minus 130 millioner norske kroner for 2001 for Svenska Dagbladet sammenlignet med 94 millioner i minus i fjor. I andre halvår forventes et driftsresultat på i underkant av NOK -85 mill. sammenlignet med NOK -98 mill. i 2. halvår i fjor. Tallene er eksklusive restruktureringskostnader i forbindelse med produktivitets- og lønnsomhets-programmet.

Noe positivt er det likevel å se i meldingen fra Schibsted: Opplagsutviklingen for både VG og Aftonbladet er fortsatt positiv. For VG forventes annonseutviklingen fortsatt å være positiv i andre halvår, men med noe lavere vekst enn for første halvår. Kriserammede Svenska Dagbladet har også en positiv utvikling i totalopplaget per september sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Økningen i opplagsinntektene er imidlertid ikke store nok til å oppveie for den negative utviklingen i annonseinntektene for Aftenposten og Svenska Dagbladet, skriver finansdirektør Catharina Thorenfeldt i resultatvarselet.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra