Oslo universitetssykehus HF og Rikshospitalet ved Gaustad i Oslo. Illustrasjonsfoto. (Bilde: NTB Scanpix)

Outsourcingen i Sykehuspartner

Kan ende opp med å si opp skandale-kontrakt. Samtidig vil leverandøren ha betalt over 100 millioner

I mai ble det kjent at tjenesteutsettingen i Helse Sør-Øst ble satt på vent etter at utenlandske IT-arbeidere hadde tilgang til millioner av nordmenns helseinformasjon. 

Som digi.no da skrev utelukket ikke sykehusledelsen at kontrakten med DXC ble terminert helt. 

Kostnadene løper

Der står saken fortsatt. Samtidig løper kostnadene, skriver NRK.

Ifølge statskanalen må Helse Sør-Østs datterselskap Sykehuspartner hver måned sette av 19,4 millioner i krav til underleverandøren DXC.

Foreløpig har Sykehuspartner satt av 106 millioner kroner for å dekke regningen fra konsulentselskapet. 

Samtidig har helseforetaket satt av 13,8 millioner kroner for å legge en ny plan for hvordan systemene skal se ut fremover. 

Skulle modernisere

Hensikten med tjenesteutsettingen var å få et moderne og enhetlig IT-system for alle sykehusene innen Helse Sør-Øst. Løsningene fra DXC skulle være mer brukervennlig, ha bedre personvern og IT-sikkerhet, melder NRK.

Prosjektet skulle ende på en totalt kostnadsramme på mellom seks og syv milliarder norske kroner.

Nå er Sykehuspartner ifølge NRK i gang med å finne nye medarbeidere med kompetanse på server- og nettverksdrift, nettverkssikkerhet og konsulenter til applikasjonspakking og applikasjonsdrift.

Fikk konsekvenser for 150 ansatte

– Sykehuspartner er en stor IKT-virksomhet og ansetter ressurser løpende når vi har behov, sier informasjonssjef Trude Julie Dommerrud i Sykehuspartner til NRK.

Tjenesteutsettingen fikk, ifølge ansattrepresentant Nanette Loennechen, konsekvenser for rundt 150 ansatte i Sykehuspartner. 

Medarbeidere gikk allerede ut i digi.no i september i fjor og advarte ledelsen i Helse Sør-Øst og Sykehuspartner om at det ikke var mulig å drifte IKT-infrastrukturen uten å få tilgang til SQL-serverne hvor pasientdataene ligger lagret. 

Mente IT-tjenestene var gode

Ansattrepresentant Nanette Loennechen forklarte til digi.no høsten 2016 at de ansatte i Sykehuspartner scoret svært høyt på IT-tjenestene de leverte før tjenesteutsettingen ble et faktum.

– Vi har noen av de beste hodene i verden. Jeg forstår ikke hva Helse Sør-Øst tenker på når vi nå har 20 000 arbeidsledige ingeniører i oljeindustrien. Dette burde vært løftet politisk. Hvordan kan de mene at det er en god idé å tjenesteutsette deler av IT-driften ved et av landets største helseforetak? spurte hun seg da vi snakket med henne da.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)
Til toppen