Tabloidisering skal få Svenska Dagbladet på rett kjøl

Nedbemanning og tabloidisering er resultatet når Schibsted-konsernet nå har besluttet å ta drastiske virkemidler i bruk for å få snudd den negative utviklingen i Svenska Dagbladet.

Schibsted-eide Svenska Dagbladet skal bytte format og går over til å bli en tabloidavis i tre deler. Den nye avisen kommer på gaten første gang den 16. november. Endelig beslutning om denne omleggingen ble fattet på styremøte i avisen i går ettermiddag.

-Den nye avisen møter lesernes krav til en moderne og troverdig nyhetsavis, som både har et praktisk format og er lett å dele innen familien, sier sjefredaktør Hannu Olkinuora, i en pressemelding.

Nye Svenska Dagbladet skal bestå av tre deler:

- Nyheter, med ledere, debatt og sport

- Næringsliv

- Kultur, med delene 'i dag', 'underholdning', 'feature', 'familie', 'TV/radio'.

- Dette er den mest offensive og omfattende satsing som er gjort i Svenska Dagbladets moderne historie. Vi som eiere tror at denne forandringen, sammen med den omorganisering som gjennomføres samtidig, styrker avisens konkurransekraft , sier Birger Magnus, styreformann og representant Schibsted.

Arbeidet med å snu Svenska Dagbladet til en tredelt avis i tabloidformat startet i august. Med onsdagens styrebeslutning går transformasjonen inn i en fase med avsluttende innholdsdiskusjoner, finsliping av formen og opplæring i den nye layouten.

Svenska Dagbladet har lenge vært en akilleshæl for Schibsted-konsernet. På en presentasjon tidligere i år lovet Birger Magnus lønnsomhetsforbedringer på mellom 50 millioner og 100 millioner kroner i Svenska Dagbladet alene innen 2001.

Disse forbedringene skal oppnås ved en kombinasjon av nedbemanning av 120 stillinger og eventuell omlegging til tabloidformatet.

Til toppen