Tall avslører heftig salg av PCer med Vista

Tall fra USA viser at den norske PC-bransjen bør få i gang salget av Vista så fort som mulig.

PC-produsentene fryktet at Vista-forsinkelsen ville ødelegge julesalget. Om salget virkelig bremset opp er uklart - men nå spretter det hvertfall i været. For etter at Vista ble lansert til forbrukermarkedet 30. januar i år har salget i privatmarkedet i USA hoppet kraftig opp.

Her i Norge har ikke alle produsentene fått i gang salget av maskiner med Vista, men nettbutikker som Komplett fortalte om en rask start da Vista ble tilgjengelig.

Les: Langt frem til at alle selger Vista

I den første uken etter at Windows Vista ble lansert, steg salget av nye PCer til privatkunder med 67 prosent i forhold til året før. Det er en klar indikasjon på at mange holdt igjen med innkjøp av ny PC før jul.

Sammenlignet med uken før, var veksten på hele 173 prosent, ifølge tall som Red Herring har fått tilgang på fra varehandelsbransjen.

70 prosent av de som kjøpte en maskin med Windows Vista, valgte å gå for Vista Home Premium utgaven. 22 prosent kjøpte en maskin med Vista Home Basic.

Andelene skilte seg litt mellom stasjonære og bærbare maskiner. På sistnevnte valgte 76 prosent å bla opp litt ekstra for å få med den ekstra funksjonaliteten som ligger i Premium-utgaven.

HP fremstår som den foreløpige vinneren. 54 prosent av de som kjøpte en ny maskin med Vista Home Premium valgte en HP maskin. Det gjorde også 53 prosent av de som kjøpte maskin med Home Basic.

Til toppen