I mai måned ble det inngått en intensjonsavtale mellom Tandberg-datteren NuVision og selskapet uniView om at Tandberg-utstyr skulle selges under et etablert merkenavn som uniView satt med rettighetene på.
Ledelsen i Tandberg ASA i Norge, aviste at noe slik skulle være aktuelt. I begynnelsen av juli ble det likevel klart at NuVision faktisk hadde tegnet en slik avtale med uniView, en avtale som i første omgang skal koste selskapet 500.000 dollar i lisensavgift og deretter prosenter av salgs- og leieinntekter.
- Dette gjøres kun for å teste ut effekten av å bruke et kjent merkenavn, sier Finansdirektør Terje Rogne i Tandberg ASA til digi.no.
Rogne forklarer at selskapet i dag leverer Tandberg-utstyr blant annet med monitorer fra Sony, et selskap som Tandberg også konkurrerer med.
- Vi ser ikke noe stort poeng i at våre produkter indirekte skal reklamere for en konkurrent, sier Rogne. Curtis Mathes er et gammelt og godt merkenavn assosiert med høykvalitets TV-er, og det skal bli interessant å se om det bidrar positivt for oss å bruke det navnet på monitorene.
- Det har tidligere fremgått at NuVision ville bruke Curtis Mathes navnet på "hele produktporteføljen" fra Tandberg.
- Det blir ikke aktuelt, vi snakker kun om selve monitorene.
Rogne toner også ned betydningen av kontrakten.
- Jeg registrerer at pressemeldingene som sendes ut i USA blåser opp dette ganske kraftig, det er vel slik amerikansk markedsføring fungerer, sier Rogne.
- Men det er tross alt 500.000 dollar vi snakker om. Med den omsetningen og de resultatene vi har sett så langt er vel ikke det akkurat noen bagatell?
- NuVision vil ikke betale for dette med mindre det i løpet av en prøveperiode viser seg at effekten er positiv, forteller Terje Rogne i Tandberg ASA.
Prøveperioden løper i 60 dager, en eventuell avgift på 500.000 dollar skal betales til uniView i løpet av denne perioden.